lördag 12 augusti 2017

Ökade innehavet i Diös

Igår droppade Diös 2% samtidigt som styrelseordförande och största ägaren Bob Persson ökar sitt innehav med 50.000 aktier till ett värde av 2,4 miljoner kronor.


* Bild tagen från Diös hemsida


Igår skrev jag om mina tankar gällande Diös här och fick bra kommentarer, tack! Självklart känns det välkommet att kursen droppar så att jag kan fylla på lite. Då jag har tunnt med likvider för tillfället så sålde jag av mitt lilla kvarvatande innehav i Atrium Ljungberg. Innehavet var helt enkelt så litet att jag väljer att gå ur.

Som jag skrev igår efter att återigen läst igenom rapporten så tror jag på en bra vinsttillväxt och ordentlig utdelningshöjning nästa år, så jag vill helt enkelt vikta upp innehavet. Efter gårdagens- och dagens köp har jag 700st aktier och kan tänka mig att gå upp till 1000st bara jag kan lösa lite likvider att köpa för.

Senast höjde Diös utdelningen med 26% och Jag tror det finns goda möjligheter att de tom kan slå det nästa år, vilket även Mattias nämnde i en kommentar i mitt förra inlägg. Som han skrev så har första halvåret levererat ett resultat på 3kr per aktie och skulle de leverera samma resultat andra halvan av året så kan de i teorin med en utdelningspolicy på 50% höja utdelningen till 3kr per aktie. Det motsvarar en utdelningshöjning på hela 50%! Jag räknar dock inte med det utan är inne på som nämnts runt 2,5-2,6kr vilket skulle bli en höjning på 25-30%, riktigt bra alltså och förväntningarna får väl ses som stora.

Jag är riktigt sugen på att tanka mer Diös nästa vecka bara jag lyckas fixa lite likvider. Värderingen är ganska låg enligt mig i jämförelse med många andra fastighetsaktier. 

Tar jag för stor risk?



Läs mer om Diös hos Avanza *affiliatelänk

* Inlägget innehåller affiliatelänkar, det innebär att jag får en ersättning bara om du genom länken väljer att bli kund hos Avanza.



Läs liknande inlägg:

4 kommentarer:

  1. Jag ökade också i fredags. Konsensus bland analytikerna är en utdelning på 2.8 vilket med fredagens pris innebär en direktavkastning på 6%. Det är högre än Hemfosas pref. Svårt att motstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, så tänker jag med! Kanske ökar lite idag!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hej - kul att du skriver om Diös.. Jag ser också den fina utvecklingen i bolaget och ökade så sent som i fredags. När man tittar på resultatet så kom ihåg att antalet aktier har ökats från 95 Mst till 135 Mst. Resultatökningen (förvaltningsres) är 56 % upp totalt men bara 14 % per aktie. Därför tycker jag att de ska hålla igen ökningen av aktieutdelningen nästa år till ca 15 %, eller 2,3 kr/aktie. Viktigast för mig är att företagets utdelning är uthållig - den ska aldrig sänkas.
    Med vänlig hälsning, Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym! Dka kolla rapporten igen när jag får lite tid om jag missat något men resultatet om det blir samma i Q3-Q4 borde täcka en ökning på 50% om fe väljer att göra så.

      Tack för kommentaren!

      Radera