måndag 20 februari 2017

Köpläge i fastighetsaktier?

Den senaste tiden har många fastighetsbolag kommit in med bra rapporter och ökade vinster. Marknaden verkar dock lite rädda och kurserna har inte riktigt hakat på. Visst, ränteläget kan kännas ovisst men är rädslan överdriven?

Själv har jag en förkärlek för fastigheter och kanske har det lite med att jag har mycket lättare att förstå deras verksanhet än de flesta övriga brancher. Den senaste tiden har jag köpt rätt mycket i bla. Castellum, Hemfosa och Diös.

EFN Börslunch gick i fredags igenom fastighetsbranschen där de också säger att det är hyffsat "billigt" just nu.




Som sagt, räntan är låg och kan bara gå upp, men är det verkligen ett sänke för fastighetsbolagen? I min värld ser jag stora möjligheter och att rädslan kanske är större än risken för tillfället. Självklart kan jag ha fel, så är det alltid.

15 kommentarer:

  1. Jag är positiv till fastigheter nu och köper på mig. Skrev ett inlägg om varför jag tror på fastigheter nu:

    http://vardagsekonomi.blogspot.se/2017/01/fastighetskrasch.html?m=1

    Allt gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har nog lite samma tanke där. Tack för kommentaren!

      Radera
  2. Fem olika fastighetsbolag och andra med preffar i portföljen. Blir det inte jobbigt att hålla reda på alla? Ser du samtliga som en del av din portfölj långsiktigt?
    Jag gillar dock också fastigheter och håller mitt kära Hufvudstaden säkert i portföljen.
    Mvh
    Bearfighter Investment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske kan tyckas vara mycket men jag tycker det känns ok att ha koll på. Castellum är mitt största innehav och väldigt stabilt. Hemfosa och diös är relativt små innehav och resten är riktigt små innehav så jag känner inte att jag behöver ha stenkoll jämt. I mina ögon är atrium ljungberg, Hufvudstaden och Castellum ganska självgående.

      Atrium Ljungberg, Hufvudstaden och Castellum är planen att behålla för evigt. De övriga också men dom är inte lika ristade och kan säljas om jag hittar nåt bättre.

      Tack för din kommentar!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Den av regeringen efterfrågade packeteringsutredningen ska presenteras den 31 mars. Mycket tyder på att utredningen kommer att presentera ett förslag som innebär en ordentlig höjning av skatten för fastighetsbolag. Skulle vänta med att köpa fastighetsbolag tills efter att utredningen presenterats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Ja man kan vänta, jag är rätt långsiktig dock. Men självklart har du en poäng.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  4. Diös är en vinnare medan Brinova efter lång nedgång kan bli en vinnare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Diös känns rimligt värderad. Brinova har jag ingen koll på, ska kolla upp dom!

      Tack.för Kommentaren!

      Radera
  5. Jag fortsätter förvisso öka bit för bit i både Castellum och Hemfosa men tycker ändå att man ska vara ganska försiktig. Höjda räntor kommer påverka företagens möjlighet och göra det svårare att nå lika höga vinster i framtiden. De bägge aktierna är dock såpass stabila i sin ordinarie verksamhet att de inte ska löpa någon större risk och så länge de handlas till såpass bra värderingar är det rimligt att fortsätta öka på lång sikt. Hemfosa ger mer än 5 procent i utdelning på ett år vid nuvarande värdering.

    Mer spekulativa fastighetsaktier bör man vara försiktig med. Kursen kommer gå ned och du kan i slutänden tvingas sälja med förlust hög utdelning till trots.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig! Jag tycker att marknaden ofta är rädd för fastighetsaktier vilket ger ok priser. Många andra branscher är riktigt högt värderade i jämförelse. Självklart en stor risk, men så är det alltid.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. På lång sikt är det alltid köpläge i bra fastighetsbolag enligt mig. De aktier du köpt i är riktigt fina. Jag tror på dem. Det kan komma lite gupp såklart men på lång sikt är det inte fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa, tack för kommentar!

      Jag håller med dig, fastigheter äe simpelt och går att ta på. På sikt borde historien upprepa sig.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Vad tycker ni om wihlborgs och fast partner :)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym! Är tyvärr inte jätteinsatt där, har inte läst in mig direkt. Har ett litet innehav i Wihlborgs. Annars är Castellum mitt förstahandaval i fastigheter.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Behöver du ett genuint lån för affärsändamål eller att betala din skuldkontakt Mr Max nu för riktiga lån via e-post: oceanfinance459@outlook.com

    SvaraRadera