torsdag 16 februari 2017

Diös höjer utdelningen med 26%!

Diös levererar en urstark rapport och föreslår en höjning av utdelningen med 26% (justerat för emissionen)!




Mitt innehav är ganska blygsamt med 245st aktier eller knappt 1% av portföljen, men höjningen ger mig drygt 80kr mer i utdelning per år på de 200 aktier jag hade innan rapporten. Jag passade snabbt på att köpa 23st till aktier då den knappt reagerade på rapporten. Edit: köpte 22st till, totalt 45st efter rapporten.

I korta drag:
  • Hyresintäkter ökade till 1 323 mkr (1 295)
  • Förvaltningsresultatet ökade till 539 mkr (508)
  • Resultat efter skatt ökade till 832 mkr (542)
  • Resultat per aktie utan hänsyn till emissionen ökade till 11,04 kr (7,09)
  • Resultat per aktie med hänsyn till emissionen ökade till 8,66 kr (5,56)
Läs hela bokslutskommunikén här.

Diös köpte tidigare fastigheter av Castellum för 4,5 Miljarder, vilket ökade deras fastighetsvärde med 34%. Det känns bra inför året med tanke på rapporten och de nya förvärven som borde kunna öka resultatet rätt kraftigt inför nästa års utdelning.

Självklart finns det risk i bolaget som verkar på mindre orter, men jag tycker potentialen ser bra ut.

Äger ni Diös, köper ni på rapporten?

6 kommentarer:

  1. Inte sett detta, jag har Castellum redan, men kanske ska plocka in Diös beroende på jag titta på den förut.
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diös känns ok tycker jag, gör din egen analys och bestäm dig sen :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag har redan 800 i depån...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt, kan bli bra på ett par års sikt! :)

      Radera
  3. Svar
    1. Varsegod, tänk på att göra din egen analys innan ev. köp bara :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera