måndag 28 augusti 2017

Diös drar 3% norrut - Låg värdering?

Jag har tidigare skrivit om Diös som höjde utdelningen med 26% förra året. Jag skrev även nyligen om att jag ökade mitt innehav i Diös här. Jag skrev även att jag återigen ökade mitt innehav i Diös här för bara 2 veckor sedan. Läs gärna inläggen för att tydligare förstå min syn på bolaget.


Bild tagen från dios.se, kontor i Sundsvall


Enligt mig har aktien gått lite under radarn och idag gjorde DI en köprekommendation på i princip samma grunder jag haft sen jag började köpa bolaget, aktien drog iväg drygt 3%. Diös gör fin vinst, både omsättningen och vinstmarginalen ökar och vakansen minskar, det mesta går precis som det ska med andra ord. Utdelningsprognoserna för nästa år ser riktigt bra ut och på dagens pris känns en DA på 5-6% inte orimlig. Kolla gärna videoklippet från Diös delårsrapport här.

Om man läser dagens rekommendation så nämns, höjda räntor, -skatter, exponeringen mot retail och framförallt "norrlandsrisken". Jag har i tidigare inlägg givit min syn på det och även om Diös inte har så mycket bostäder så är det lite kul att läsa att bostadsrätterna i Borlänge tydligen har ökat 369% i pris de senaste 10 åren, enligt bloggen hög på hus.

Jag äger i Dagsläget knappt 900st aktier i Diös och hade gärna ökat ännu mer om det inte var för att jag har ont om likvider. Jag har dock lyckats öka innehavet betydligt den senaste tiden vilket jag är glad för. Jag vet att några andra bloggare och läsare har Diös i portföljen.


* Inlägget innehåller affiliatelänkar, det innebär att jag får en ersättning bara om du genom länken väljer att bli kund hos Avanza.

Ökar ni ännu mer eller är ni nöjda som det är? Jag tror verkligen att det här kan bli bra på sikt även om det här inte skall ses som en rekommendation, gör alltid en egen analys innan köp.





https://frihetsmaskinen.blogspot.se/2017/08/att-jobba-mer-ar-inte-losningen-for_28.html

15 kommentarer:

  1. Hej, har köpt i omgångar, köpte även idag på 48 kr. om utdelningen höjs till 2,5 kr nästa år (som DI antar) så ger det 5,2% på dagens kurs. Man har även rätt mycket marginal kvar till framtida höjningar.
    Lycka till med Diös//Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per, kul med en till Diösägare som ökar! Ja precis, det känns som höjningen kommer bli bra till nästa år och som du säger finns det bra marginal kvar :).

      Med vänlig hälsning / Frhetsmaskinen

      Radera
  2. Jag har 1000 st och kommer nog inte öka mer på ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Krösus! Bra, jämn och fin klump med Diös! :) Är det någon speciell anledning till att du inte ökar eller är du bara nöjd som det är?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Norrlandskvoten är full. Jag jagar ju utdelningar alla årets månader också vilket är en sinnessjuk strategi som påverkar vad jag kan köpa.

      Radera
  3. Inga Diös här. Har redan för mycket investerat i fastigheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitter egentligen i samma sits men har för svårt att motstå! :)

      Radera
  4. Mitt stora innehav är NP3. Ge mig 3 själ till varför jag skulle konvetera till Diös? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johannes! Jag är inte insatt i NP3, så låt mig kolla in bolaget om jag får tid över och återkomma i den här frågan :). Tack för en bra kommentar!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag funderade lite på Diös aktien för länge sedan. Gick in och tittade på vad de hade för lediga lokaler. Jag såg att de hade en hel del lediga lokaler i Borlänge Centrum och det gjorde att mitt intresse svalnade. Inget ont om Borlänge men deras centrum har blivit betydligt mindre attraktivt med tiden. Eftersom de flesta nya butiker etablerar sig kring Kupolen tror jag att turismen dras just dit. Kvar inne i centrum finns fortfarande en del butiker men känns betydligt mer öde än det gjorde förr i tiden. Åker jag med familjen till Borlänge är det väldigt sällan vi ens visar oss i centrum. Handeln har under flera år flyttat från Borlänge centrum. Men som sagt jag är ingen expert inom området. Hade de istället ägt Kupolen eller lokaler i anslutning dit hade jag trott på en bättre investering då detta område växer för jämnan med mer folk och butiker. Där ligger bland annat Ikea och Clas Ohlson. Men det är en bra bit från Borlänge Centrum. Borlänge har lyckats ganska bra att etablera nya företag de senaste åren. Detta kan vara en förklaring till de höga bostadsrättspriserna. Givetvis i kombination med bostadsbrist och låga räntor. Dock skulle jag själv inte vilja bo i Borlänge då jag helt enkelt inte gillar stället. Men att åka dit och shoppa ibland kan vara ok. Sen har jag ingen koll alls på Diös andra städer och lokaler.
    När jag skriver detta har Diös 9 fastigheter i Borlänge som är ute för uthyrning. Är det vanligt att bolaget har mycket till övers att hyra ut? Vad kostar dessa lokaler när de står tomma? Finns det möjlighet att hyra ut dessa lokaler inom en snar framtid eller är det svårt att få hyresgäster till dessa lokaler? Om räntorna går upp någon gång kostar antagligen dessa tomma lokaler mer än de gör idag. Omvänt kan man se stor potential om dessa blir uthyrda. Men i slutändan vill jag gärna se att fastighetsbolaget jag äger har de mesta lokaler de äger uthyrda alternativt iallafall uthyrda periodvis. Jag ska läsa på lite mer om Diös när jag får tid. Men du får gärna skriva lite mer tankar hur du ser på bolaget :)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis, tack för en maffig kommentar! :)

      jag känner att jag får ta ett till inlägg om Diös och beskriva hur jag tänker, men jag förstår hur du resonerar.

      Som en kort kommentar så håller jag med angående Borlänge, kupolen har på ett sätt "förstört" centrum och det är där folk handlar nuförtiden. Dock så är Diös största kunder Samhällskunder som kommun osv samt stora företag kapitalstarka bolag så helheten ser bättre ut. Den ekonomiska uthyrningsgraden är 92%.

      Jag återkommer senare med mer tankar, måste fixa lite annat nu ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag tror dessutom att Diös har bland de bästa räntorna bland fastighetsbolagen, det gör också att de har en hyffsat hög avkastningen på de uthyrda fastigheterna. Jag tror att Diös på ett sätt kan sätta ett lite högre avkastningskrav då fastigheterna är betydligt billigare än tex. Stockholm och Göteborg.

      Återkommer senare :).

      Radera
    3. Hejsan Frihetsmaskinen.

      92% låter helt ok :) Bästa vore ju om bolaget kunde få de resterande lokalerna uthyrda med tiden ;) Att fastigheterna är billigare kan vara en fördel. Blir det ett rejält prisfall på fastigheter i Sverige borde fallhöjden vara lägre i lågt värderade fastigheter än högt värderade. Eller om det blir rejäla räntehöjningar så är det troligtvis mera lån i en fastighet som är högt värderat. Har fått för mig att tex Wallenstam och Hufvudstadens aktie är väldigt beroende av att fastighetspriserna fortsätter upp i Stockholm. På lägre värderade fastigheter är det desto viktigare att få in hyror då värdeökningen troligtvis blir sämre över tid. Fastigheter är intressant men själv är jag lite orolig vad som kommer hända med fastighetspriserna framöver. Sen 90 talet har den långa räntan gått ner från ca 10% till under 1%. Fastighetsaktier har haft en fantastisk utveckling under denna tidsperiod. Men hur kommer räntan att utvecklas i framtiden? Jag tror detta kommer påverka fastighetssektorn en hel del. Givetvis går den att sänka räntan mer för att hjälpa till att elda på värderingarna. Men vart är stoppet eller finns det inget? Trodde själv att vi inte skulle se någon minusränta för några år sedan. Men i dagsläget har vi det. Jag håller dock tummarna att fastighetspriserna håller sig fortsatt höga här i Sverige då det gynnar ekonomin.

      Mvh Slimis

      Radera
    4. Tja Slimis!

      Om jag inte kommer ihåg fel nu så har nog Castellum tom en marginellt mindre ekonomisk uthyrningsgrad, så det kan vara värt att tänka på. Hufvudstaden och Wallenstam ligger nog högre men de har betydligt dyrare fastigheter och lägre avkastningskrav också, om man ser till hyresintäkter.

      Jag tror som dig att fallhöjden är betydande för tex Hufvudstaden även om belåningen är låg.

      Inlägg kommer, men det får vänta tills jag har tid ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera