fredag 24 februari 2017

Sluta jobba vid 40

Att sluta jobba vid 40 låter väl härligt? Långfrukost varje dag, promenad i solen och kanske en simtur efter det? På våren kan man ta en långsemester på 1-2 månader, eftersom det är lågsäsong så kan man hitta resor och boende för en bråkdel av vad det kostar på högsäsong.

På vintern åker man skidor i mellanveckorna för halva priset. Det bästa är att det är en helt realistisk tanke och definitivt genomförbart. Själv kommer jag att sluta jobba vid 40.



Här nedan kan du se hur lång tid det tar att bli ekonomiskt fri beroende på hur många procent av din lön du sparar. För att läsa mer, besök sidan - Leva på utdelningar

Sparkvot
  • 10% - 44år
  • 20% - 33år
  • 30% - 26år
  • 40% - 20år
  • 50% - 16år
  • 60% - 12år
  • 70% - 8,5år
  • 80% - 5,5år
  • 90% - drygt 2år
Avkastningen är beräknad till 10% per år.

Att jobba tills man är 65år gammal ses i Sverige som någon sorts standard, i framtiden kommer den siffran troligtvis att vara högre. Den förväntade medellivslängden i Sverige är ungefär 84år och verkar öka, men tyvärr är sannolikheten att vi kommer att dö någon gång i livet fortfarande 100%.

Att jobba till 65 är inte lagstadgat eller ett tvång, det är bara en siffra staten har tagit fram som en lämplig pensionsålder åt oss. Om du slutar jobba vid 40 så gör du dig inte skyldig till något brott.

Du bestämmer faktiskt helt själv när du vill byta ut arbete mot att åka skidor, bada, umgås med barnen, ligga i nyklippt gräs en solig sommardag eller bara njuta av en varm kopp kaffe medan grannen febrilt skottar fram sin nya BMW.

Det är du som bestämmer vad det innebär att vara rik. Är det att ha mycket prylar och dyra bilar.. eller är det att ha mycket tid för de du bryr dig om?



Jag har egentligen alltid sparat och haft en dröm om ekonomisk frihet, även om den bilden var luddig och inkluderade mer materialistiska saker när jag var yngre. Men! Det var inte förrän jag sa upp mig från mitt jobb för drygt 5år sedan som jag insåg att min dröm faktiskt var realistisk och närmre än jag räknat med.

I och med att jag gick från en hyfsad månadslön till en inkomst på noll kronor blev jag tvungen att dra ner på kostnaderna rejält. Det gjorde att jag insåg att jag inte alls behövde all skit jag köpte innan.
Mitt kapitalbehov för att sluta jobba minskade med 30-40% och det innebar i praktiken att jag kunde sluta jobba och ändå ha lika långt kvar till ekonomisk frihet.

Jag pluggade en tid på distans och kunde med det och någon dags extrajobb i veckan fortsätta att spara lite. Idag jobbar jag knapp halvtid och har 7år kvar till ekonomisk frihet. Trots att jag gått ner till 1/3 i arbetstid så kommer jag alltså att nå mitt mål på samma tid.




Det jag lärt mig av det här är:
  • En sparad tusenlapp är lika mycket värt som en tjänad tusenlapp, fast man slipper motprestation och skatt
  • Man betalar lägre skatt om man har en lägre inkomst = man tjänar alltså mer per arbetad timme (allt annat lika)
  • Man bestämmer själv vilken väg man vill ta, är man villig att sänka sina kostnader så kan vägen till ekonomisk frihet bli betydligt kortare än vad man tror
  • Jobba mycket eller jobba lite, med låga kostnader kan du nå målet ändå
  • Du kan luta dig tillbaka med ett leende på läpparna när halva Stockholm beklagar sig över att det snöar i år igen och alla bussar är inställda

Hur skulle din dag se ut om du inte jobbade?


36 kommentarer:

  1. För min del hade det funnits mer tid till barnen. Jag hade även börjat träna mer än jag gör idag. Men framförallt hade jag haft mindre stress symptom som jag får av mitt arbete idag. Bästa hade varit den ekonomiska tryggheten. Ett alternativ hade varit att jag bara jobbade ett par dagar i veckan. Med det hade jag fått betala otroligt lite skatt på min arbetsinkomst. Fördelarns med en god ekonomi är många. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra alla planer! :) Ja att jobba mindre är grymt på alla sätt, speciellt det du nämner med skatten! Det märker jag själv nu när jag jobbar halvtid.

      Tack för kommentar! :)

      Radera
  2. Usch så deprimerande. Kommer ta mig 26-33 år att kunna leva på utdelningar. Nej så här kan vi inte ha det! :-) Ska ju lyckas på 10 år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du kommer lyckas med det lätt! :) Allt handlar om inställning. Man ställer in livet så man lyckas! ;)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Det bästa med drömmar är att de också kan bli verklighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut och 100% sant! Tack för kommentar!

      Radera
  4. Min dröm skulle vara att sluta med mitt nuvarande heltidsjobb och i fortsättningen bara jobba med mitt sidojobb som jag har just nu. Resten av tiden skulle jag disponera fritt, det ska inte vara någon fara att man går sysslolös. I praktiken kommer det ta tio år, det finns ingen chans med huslån och småbarn att leva på kapitalet innan. Så jag siktar istället på "sluta jobba vid 60". Mvh Dividend500

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter helt grymt! :) Jag förstår att kraven blir högre med barn och hus, men skönt att gå vid 60 istället för 70! :)

      Tack för härlig kommentar!

      Radera
  5. Härligt inlägg! Så jäkla skön läsning en fredag. Viktigt att påminna sig själv om målet. Nuförtiden jobbar ca 9 månader om året så jag har redan försmak precis som du. Jag har 3 månader innan sommarledighet. Ska bli skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du gillade det, fredagar är sköna dagar! :) Du har styrt upp det bra för dig, bara köra vidare och se vart man är om 5-10 år :)

      Tack för skön kommentar! :)

      Radera
  6. Fint inlägg. Jag gillar mitt jobb, men det kan ju ändra sig och fortsätter därför att spara och investera, men är långt ifrån någon snåljåp (min kära fru håller inte riktigt med).

    Jag tror inte att jag skulle må så bra om jag slutade jobba helt, men halvtid skulle vara trevligt en vacker dag. Jag skulle om/när det infinner sig gå längre promenader med hunden och i övrigt träna mer.

    Trevlig helg!

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Egon! :) Bra att du trivs med jobbet, då blir allt mycket lättare. Ja att gå ner på halvtid är nog en bra ide. Träning verkar som flera vill ägna sig åt :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Intressant inlägg och tur jag har en portfölj för annars skulle jag få sluta när jag är 80 år...
    Mina dagar så här års skulle vara utomlands, spela lite golf, resa runt mm. Samma här på somrarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en dröm! :) Bara köra vidare mot målet, det bästa är att om man inte ger upp så når man dom! :)

      tack för kommentar!

      Radera
  8. Min sparkvot är just nu extrema 85 procent. I teorin skulle det vara möjligt att sluta arbeta inom 5 år.

    Skulle jag hypotetiskt leva på kapital skulle jag antagligen dels arbeta för egen försörjning genom att odla egna frukt och grönsaker. Sedan skulle jag antagligen ändå arbeta aktivt med frågor som jag tycker är roliga men inte nödvändigtvis tjänar pengar på. Just nu arbetar jag dock med det jag vill och samtidigt tycker är väldigt roligt och utvecklande så det är lite av ett lyxdilemma! De kommande fem åren finns inga som helst planer på att sluta arbeta men skönt att veta att man har möjligheten i alla fall. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt läge du är i! Då är det bara att jobba vidare så kan du i princip från 5 år framåt ta pension när du vill! :)

      Tack för kommentaren!

      Radera
  9. Verkligen fint inlägg och instämmer till fullo. Själv är jag drygt 50 och planerar att sluta arbeta inom 1-2 år. Har kommit upp i en utdelningsnivå som gör det fullt möjligt att leva på avkastningen. Ser fram emot att kunna ägna dagarna åt det man verkligen uppskattar som tex resor och vara ute i naturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ! :) Snyggt jobbat, måste vara en skön känsla att vara i hamn! Du får gärna droppa in med en kommentar om hur känslan var när du tar steget fullt ut, skulle vara intressant att höra. Skulle även vara riktigt kul att höra hur en dag ser ut som tidig pensionär! :)

      Tack för en inspirerande kommentar!

      Radera
  10. Härligt inlägg, mysigt att få drömma om framtiden.

    Jag skulle befinna mig i rörelse nästan hela tiden om jag var ledig. Vandra och springa i skog och mark, med eller utan barn.

    Jag skulle skriva fantastisk musik.

    Jag skulle lära mig saker enbart för att det är intressant, inte för att också förhoppningsvis imponera på någon arbetsgivare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade det! :) Det låter som ett drömliv, se till att uppfylla det när du känner dig redo! :)

      Tack för kommentar!

      Radera
  11. Intressant blogg. Jag har 8 år kvar till "pensionen", men jag planerar att fortsätta jobba halvtid i 3 år extra tills jag fyller 40. Jag gillar mitt jobb och kommer antagligen att fortsätta arbeta till viss del även efter att jag inte behöver inkomsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi verkar ligga ganska lika då, men du kanske är ett par år yngre :) Ja, men skönt att kunna välja i det läget :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Bra inlägg! För mig tror jag att det största problemet med att få så mycket fri tid är vad man ska göra med den. På sommaren är detta problemet minimalt, men under höst, vinter och vår blir det ett bekymmer. Jag gillar inte snö, åka skidor eller sånt, så antagligen blir det 3 månader i något varmt land, vilket antagligen kräver lite mer slantar till visum, flygresor etc. Sen kommer jag efter nån veckas ledighet antagligen bli rastlös och behöva något att göra. Man kan ju ägna mycket tid åt barnen när de är yngre, men sen när de är äldre tror jag inte de vill hänga med föräldrarna hela dagarna. Man är ju van att alltid jobba, så det bästa är nog att trappa ner till deltid, men det är ju svårt att hitta jobb som tillåter detta.

    Snålgrisarnas exit-strategi tål att fundera på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekonomisk frihet är intressant på det sättet att det finns så många varianter, det är lite upp till var och en. Det måste inte vara "sluta jobba".

      Förr tänkte jag så men har insett att man kanske mår bra av att fortsätta jobba lite ändå, kanske gå ner i arbetstid för att senare sluta helt, om man själv vill. Det är den där valfriheten som gör ekonomisk frihet så fantastisk.

      Jag är inte så driven av mig så sluta jobba helt vore inte så bra för mig, inte för tidigt iaf.
      skulle nog vilja gå ner till 75% eller 50% först, men vem vet, om 5-10 år kanske man resonerar annorlunda.

      Tycker många nämner intressanta saker, som till ex plugga något bara för ens egen skull, inte för att imponera på någon arbetsgivare. Jobba med något för att det är roligt och inte för pengarna.
      Att känna ekonomisk trygghet har alltid varit viktigt för mig, det gör jag redan nu och det är en skön känsla, man är lite smånöjd redan nu :)


      mvh

      Radera
    2. Snålgrisen: Tack! :) ..och tack för bra funderingar! Jag tror det mesta löser sig när man befinner sig i det läget. Det finns nog flera länder som inte är så krångliga och europa är ju lätt att resa i annars.

      Ja att trappa ner kan vara bra, många verkar nämna det.

      Skriv ett inlägg om det när du kommit på din exit-strategi! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Anonym 10:38: Tack för en grym kommentar! :) Du har rätt helt klart och det ändrar sig nog mycket under resans gång. För egen del kände jag större sug efter att jag sagt upp mig och fått känns på lite frihet under en period. Då var planen att jobba vidare men med något annat, nu vill jag bara vara mer fri :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Jättebra och inspirerande inlägg! Viktigt att jobba med båda ändarna av lösningen - intäkter och kostnader - då vi lätt har svårt att hålla två fokus samtidigt. Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lars! :) Yes, som du säger är inget svart eller vitt. Alla kan vi bli fria, vi måste bara anpassa våra liv för det! :)

      Tack för kommentar!

      Radera
  14. Har minskat ner min arbetstid till ungefär 50% vilket jag är ganska nöjd med för tillfället. Ser det som en sorts nerväxlingstid som jag ska använda till att starta upp mitt nya, fria liv. Vet inte om jag är för feg för att ta steget direkt eller klok nog att inse min egen begränsning men.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, jag gör något liknande. För egen del har jag inte möjlighet att leva på kapital i dagsläget men kunde lätt gått ner på 10-20% jobb om jag haft kapitalet.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  15. En så intressant diskussion en dag när min form av ett got liv är så nära.

    SvaraRadera
  16. Spännande och intressanta diskussioner. Jag har ett annorlunda perspektiv; jag säger som Ingmar Bergman: Jag har roligare när jag jobbar än när jag har roligt.

    Alldeles bortsett från att mitt jobb försörjer mig och min familj mer än väl, så går det ut på att lösa intressanta problem tillsammans med smarta människor på ett viktigt område. Jag har roligt på jobbet och har alls ingen lust att sluta med det. Mina (tonårs)barn går fortfarande i skolan och om jag skulle försöka arbeta deltid skulle jag helt enkelt inte kunna hålla uppe kompetens och kunskap om alla ärenden som löper igenom verksamheten så det är inget alternativ.

    För ett tag sedan diskuterades en utköpsplan för en del anställda på mitt jobb (och jag argumenterade f ö emot den med allt jag kunde tänka ut eftersom jag bedömde den som tokig och skandalös). Men jag räknade på den för skojs skull för egen del och den hade givit mig runt hälften av min nuvarande lön ut i månaden under de tolv år som återstår till dess att jag går i pension.

    Nu blev det inte av, vi lyckades avstyra galenskapen. Men det roliga är att om den där planen hade satts i sjön så hade jag med sannolikhet gränsande till visshet inte ansökt om att få ta del av den.

    För jag har det roligare som jag har det.

    SvaraRadera
  17. Halkade in på det här inlägget och reflekterade över hur länge normal personen kommer få arbeta tills man uppnår pensionsålder. Kommer det ens finnas någon pensionsålder i framtiden tro? /Aktieflickvännen

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  18. Jättebra inlägg o så härligt beskrivet :)

    Som nu, massa sista minuten, 2 pers ospeciaficerat Thailand 10 000, eller Aruba för några tusen bara resan... Ving. Inte orkat kolla resten för drömmer ju bara...

    Var jag FRI nu samt min älskling var fri skulle vi dra NU. Slippa den vidriga kylan. 2 månader nu på vintern skulle göra underverk, inte göra så man blir en fet bakelse på som blir deprimerad, trött, inte orkar träna, sitter hemma sängen o äter..

    *****SOL*****

    Blir nästan sugen på o börja vintersporta med skidor efter din beskrivning med ;) Även om jag föredrar 2-6 veckor Asien NU..



    SvaraRadera
  19. Hej vackra vänner, jag är från Madrid, Min man skilde mig senast 2 år, han flyttade ut för att träffa en annan kvinna, jag grät varje natt när jag kommer ihåg min dotter frågar mig när är pappa tillbaka hemma, jag älskar min man så mycket och Vi har en tjejflicka på 9 år gammal. jag kontaktar så många stavar caster förra året ingen kunde ta tillbaka min man, de alla krävde för mycket pengar från mig, jag gav upp på kärlek stava tills förra veckan, jag gick för att besöka min vän hemma, sa jag till min vän allt som händer med mig och jag delar mitt hjärtesmärta mot min vän Michelle, introducerade hon mig till en kraftfull droduduwa från tropiska afrikanska nationer, som har en svart magisk kraft som utplånar varje ondska som förstör mitt äktenskap. Min man var under en ond stavning från en annan kvinna som gör att min man skiljer mig. Min man Anders kom tillbaka hem till mig bara igår och grät att han var ledsen för skilsmässa mig, han beklagade och sa att han inte hade rätt sinnen. Det är sant att min man var under en ond stavning från en annan kvinna för att hon hävdar att min man daterade hennes år tillbaka innan han blev gift med mig. Oduduwa hjälper mig att lösa mitt äktenskapsproblem. ikväll har jag och min man med vår dotter middag tillsammans i mormorhuset. Jag är väldigt glad och använder detta medium för att uppskatta Oduduwa Love Spell-krafter. Jag rekommenderar starkt Oduduwa Love spell caster, om du har liknande äktenskapsrelaterade problem skicka e-postmeddelande till Oduduwas personliga e-postadress via dr.oduduwaspellcaster@gmail.com,
    Oduduwa löser också problem som följande;
    - Ljusstearinljus Kärlek stavar för att ta tillbaka ex make / fru
    - Honey Spell för att sluta fuska och sluta ligga i ett förhållande
    - Fredkärlek Stavar för att komma tillbaka Stolt i ditt förhållande
    - Stava krafter om du vill föda din egen bebis
    - Vit magisk stavning för att stoppa skilsmässa / separationsstavning.
    - Stearinljus stavar till Pay-back pengar någon äger dig
    - Goog-luck spell charm.
    - stavning för att få snabb jobbpromotion på arbetsplatsen.
    - Examensframgång Stavning.
    - Traditionella örter och rötter för att bota cancersjukdomar och botemedel mot hiv / aids
    - Magic Spell Numbers för att vinna lotteri och magiska spell för att vinna spel
    Obs! Informationen är power..Magic spell Strömmen är verkliga och ingen borde tvivla Love spell krafter. Jag har en bra positiv avsikt att detta kommer att hjälpa någons äktenskapsförhållande idag.
    Oduduwa meddelande email: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera