onsdag 16 november 2016

Utdelningsaktie: Skanska (SKA B)

Turen har kommit till utdelningsaktien Skanska (SKA B) - Det här en serie av genomgångar av mina portföljbolag. Senast gick jag igenom Castellum och planen är att fortsätta med alla bolag i portföljen. Läs mer om Skanska på Avanza här.

Skanska är det 5:e största innehavet i portföljen. Jag ökar smått när tillfälle ges. I samband med det amerikanska valet och övrig medvind har Skanska blivit lite dyrare och handlas nu runt 206kr och en direktavkastning på 3,6%. Utdelningen är hyffsat stabil och utdelningen har höjts med 4% i snitt de senaste 5 åren.


Mina fakta - Skanska :

Viktning av portföljen: 4,4%
Antal aktier: 253st
Inköpspris: 168kr
Direktavkastning: 3,7%
Yield on cost: 4,46%
Utdelningstillväxt senaste 12 mån: 11%
Utveckling sedan köp: +23% (exkl. utdelningar)

Total beräknad utdelningstillväxt: (återinvesterad utdelning + höjning av utdelning) = 11%
Jag tror att Skanska kommer leverera bättre än 5-års snittet men inte riktigt 11% tillväxt framöver. Jag sätter därför en totalavkastning på 11% framöver som rimlig.

(T)YOC10år = 12,63%
(Total YOC om 10 år när jag räknar in återinvesterade utdelningar)

Jag ser framtiden som ganska ljus för Skanska  och planen är att behålla aktien som ett av mina större innehav. Prognosen framöver ser bra ut och mycket talar för att Skanska kan ge mig likvärdig eller bättre Yoc om 10år än både JNJ och Castellum

Tror ni på byggsektorn framöver?


Genomgångna portföljaktier:

4 kommentarer:

  1. Jag har ett litet innehav på 0,7 procent av portföljen med en YOC på 4,05 procent. Gillar företaget men har inte riktigt hittat lägen att gå in med säkerhetsmarginal så har bara blivit två köp A-nivå i blygsam skala.

    Nackdelen med Skanska är att de är konjunkturkänsliga och riskerar minska vinst och utdelning i lågkonjunktur. Men det är ett bra företag så ett litet diversifieringsinnehav ser jag som motiverat eftersom bygg är en sektor som är underrepresenterad i portföljen (åtminstone intill att jag tecknar Serneke).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Som du säger är de konjunkturkänsliga. Jag gillar bolaget och gillar sektorn. Fyller nog inte på så mycket mer på nivåerna som är nu dock.

      Intressant med serneke! När börjar den tecknas?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Många bra analyser av aktier på din blogg, jag blir inspirerad :). Lycka till under 2017 och ser fram emot att följa din resa mot frihet!
    Mvh Rik innan 30

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rikinnan30! :)

      Lycka till själv, ska kolla in din blogg!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera