lördag 12 november 2016

Sälja lägenheten och flytta utomlands

Hur många gånger har man inte tänkt tanken att sälja lägenheten och flytta utomlands. Man drömmer sig bort till ett liv i sol och värme, bad större delen av året och middagar utomhus. Jag vet inte hur många av er som tänkt den tanken, själv har jag gjort det massor av gånger. Jag kan ibland tänka på det varje dag, ibland inte alls. Jag vet inte om det är en dröm jag gillar att ha eller om det på riktigt verkligen är något jag vill göra i en nära framtid.


Jag tycker egentligen väldigt mycket om Sverige, jag gillar sommaren och vintern.  Men jag har ofta tänkt tanken att bara sälja det man har och flytta utomlands. Tänker speciellt på det som en plan när jag uppnått ekonomiskt oberoende. Då en försäljning av lägenheten troligtvis skulle frigöra lite kapital om jag flyttar till ett billigare land. Men! Sverige är ju ändå Sverige. Gratis sjukvård, landet lagom och tryggheten känns svår att lämna. Kanske är det dumt att ens fundera på att flytta utomlands. Är det kanske bättre att byta till ett billigare boende och bo delar av året utomlands?

Vad är egentligen realistiskt? Vad är det enklaste, billigaste och minst omständiga sättet att njuta av livet i frihet. Sverige är bra, men hösten är rätt grå och lång.. och varje år.

Vart skulle ni flytta om ni kunde välja vart som helst i hela världen?


Läs liknande inlägg:
Leva på utdelningar
Varför jag bara jobbar halvtid


Läs mina inlägg om hur du enkelt sparar pengar på:
Billigare hemförsäkring
Billigare elräkning

10 kommentarer:

  1. Delar en tidigare kommentar jag skrev på en annan blogg.

    Visst är det fint att det ofta är billigare att leva utomlands. Min syn på saken efter att ha bott i ganska många andra länder av olika prisnivå och standard är att skillnaden inte alltid är så stor som man tror. Det beror till syvene och sist, precis som i Sverige, på hur billigt du kan lösa ditt boende. Äger du din bostad utomlands utan några betydande lån i ett land med låga löpande kostnader för mat mm. kan det bli en god affär.

    - Försäkring: ett måste med tanke på att sjukvård ofta är riktigt dyrt utomlands. Tänk på att utländska försäkringar inte alltid är utformade som en svensk hemförsäkring/olycksfallsförsäkring och att du kan behöva komplettera. En svensk utlandsförsäkring är i de flesta fall löjligt dyr (för mig skiljde det över 5 000 kronor per år mellan billigaste och dyraste alternativet).
    - Skola: om du har barn och vill att de ska gå i en någorlunda vettig skola, inte minst eftersom de antagligen inte kan det lokala språket, kan det vara löjligt dyrt.
    - Resor: du kommer antagligen fortfarande vilja besöka släkt och vänner någon gång om året och även om du planerar går direkt många tusen kronor, inte minst om du bor på en annan kontinent.
    - Valuta: när den svenska kronan är svag, som du får utdelningar utbetalda i, blir det snabbt ganska kännbart utomlands. Jag märker av det just nu om än i liten skala. Här kommer också växelkostnader in för banköverföringar, bankomatuttag osv. Du får räkna med att det är ett nödvändigt ont att behöva betala upp till en halv procent i transaktionsavgifter (även om du förstås kan försöka göra de flesta överföringarna i perioder när valutakursen är mer gynnsam)
    - Internet: om du ska fortsätta förvalta en aktieportfölj kommer du vilja ha tillförlitligt internet. Det kan vara förvånande dyrt även i många mer utvecklade länder jämfört med Sverige där marknaden är väletablerad. Jag betalar t.ex. nästan dubbelt så mycket som jag gjorde i Sverige trots att jag har ett ganska basalt paket.

    Vissa länder kan i praktiken kräva att du säljer av din aktieportfölj av skattelagstiftningstekniska skäl. Jag kollade upp detta noga när jag öppnade mina depåer. Inom EU är detta inte något problem och om du bara vistas halvårsvis utomlands och är skatteskriven i Sverige är det inte heller något problem. USA är det enda landet jag känner till där detta är mycket viktigt att tänka på men finns säkert fler.

    Och som svar på din fråga: jag gillar Västkusten och skulle helst vilja bo där. Mitt tråkiga svar blir därför Norge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra svar och med en något oväntad avslutning :)

      Jag funderar också ofta på det här, speciellt om en 20 år in i framtiden när ungarna är utflyttade och man själv är omkring 50. Jag hade velat ha en mix av att när jag vaknar så är det fotboll från europa på tv. När det är eftermiddag så är det amerikanska sporter som ishockey, nfl osv som går på tv. Alltid sport alltså. Detta blandad med låga kostnader och sol mestadels av dagarna hade varit riktigt fint.

      Radera
    2. Riktigt bra kommentar Utlandsutdelaren!

      Du tar upp väldigt mycket jag och säkert många andra inte tänkt på och vet om. Jag läser gärna tips av dina erfarenheter av att bo utomlands. Vart bor du nu någonstans? Vad ligger försäkring i runda slängar på?

      Norge var oväntat, grymt fint land med grym natur men dyrt. Motivera gärna :). Jag skulle lätt kunna bo där också men med tanke på priserna skulle jag vara tvungen att ha en väldigt stor portfölj för att klara mig där.

      Tack för kommentaren! :)

      Radera
    3. Aktiehedonist, ja sol och låga kostnader känns som ett enkelt liv. Själv har jag kollat lite på södra spanien och portugal, men måste forsta mera könner jag.

      Radera
    4. Kul att ni uppskattar det - funderar på att göra ett inlägg på bloggen någon gång då många uppskattat liknande kommentarer.

      Vill inte säga precis var jag bor men det är ett EU-land. Jag har bott i ganska många olika sorters länder, jobbat i åtminstone ett dussin och besökt ett femtiotal.

      Det man slås av är att spänningen av att bo utomlands, i nytt klimat mm. klingar av ganska snabbt och det viktigaste är att man bor på en plats där man trivs och där samhället rent praktiskt fungerar bra. Just nu trivs jag bra och planerar att stanna utomlands ytterligare några år innan jag flyttar hem.

      Hur mycket försäkringen kostar är individuellt precis som för en svensk hemförsäkring. Det beror på yta, lösöre om man bor ensam eller har familj och barn osv. Jag betalar cirka tre tusen kronor om året. Då har jag inte så mycket lösöre och hade en bra förhandlad deal men det är fortfarande tre gånger så dyrt som jag betalade senast jag bodde enkelt i Sverige. Vissa företag ville ha bortemot 8 000 kronor för samma försäkring. Bor man utanför EU kan det bli rejält dyrare och med en familj snabbt gå på femsiffriga belopp per år.

      Seychellerna skulle jag helt klart kunna tänka mig att bo på ett par år. :) Det är ett underbart ställe och de har en trevlig och avslappnad kultur men jag tror att man skulle tröttna på det efter ett tag.

      Norge är enligt min mening ett av de vackraste länderna jag har besökt (och bott i tidigare). Underbar skidåkning på vintern och fjällvandring på sommaren. Sedan är det nära till släkt och vänner på västkusten samtidigt som jag har en del släkt och vänner i Oslo. Rent ekonomiskt är det inte särskilt fördelaktigt så länge man inte har en norsk inkomst, då går det på ett ut, så därför är det inte ett alternativ i nuläget. När jag pensionerar mig vill jag ha en enkel bostad i Göteborg och ett lagom stort fritidshus på västkusten. Vet ungefär vad jag vill köpa och det kliade i fingrarna att köpa när ett objekt blev ledigt nu i höst men vill inte dra på mig lån och hyra ut i ett par decennier utan låter utdelningsmaskinen växa istället. Med nuvarande takt skulle jag garanterat kunna gå i pension före femtio men jag trivs med det jag håller på med och planerar inte att göra det.

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. ...och om försäkring går det förstås att teckna i landet du flyttar till, inte minst om det är inom EU. Jag har kollat upp det i ett par av länderna jag har bott men det blev ungefär lika dyrt och eftersom upplägget var lite annorlunda kändes det tryggare med en svensk försäkring där jag förstod vad som ingår och inte riskerade missa någon komponent.

      En av problemen med utlandsförsäkringar eller försäkringar utomlands är udda nog att du antagligen vill ha samma resskydd som hemma för 45 dagars vistelse. För vissa försäkringar räknas det från Sverige, vilket innebär problem om du åker från landet du bor i till tredje land på semester men inte har varit i Sverige på 45 dagar. För vissa försäkringar utomlands räknas Sverige på motsvarande sätt vilket innebär problem om du stannar mer än 45 dagar på semester i Sverige. En del trassel med detaljerna och viktigt att kolla upp då det kan bli mycket dyrt med sjukvård utomlands. Jag har varit på sjukhus utomlands ett par gånger och är mycket tacksam att min försäkring i det ena fallet och min arbetsgivares försäkring i det andra fallet täckte utgifterna.

      Radera
    7. Mycket bra tips Utlandsutdelaren!

      Jag ser framemot ett inlägg om dina erfarenheter av att bo utomlands. :) Det finns helt klart många platser som man skulle vilja testa att bo på.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Någon av Hawaiis öar skulle jag vilja bo på om jag fick välja fritt!? Men kan även tänka mig någonstans på Spaniens solkust om jag måste vara realist. Inte så långt hem om man då vill hälsa på släkt och vänner! En dag så kanske möjligheten finns!.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart! Man måste ju få drömma :).

      Ja södra spanien har mina tankar vandrat runt också. Priserna verkar ok och klimatet väldigt bra. Sen som du säger är det nära hem. Frågan är om det är bättre att långtidshyra istället för att flytta på riktigt.. Många tankar känner jag :).

      Radera