tisdag 14 november 2017

Bo billigt - En enkel guide!

Hur ska man egentligen göra för att bo billigt? Jag bor ganska centralt i en storstad så det är väldigt svårt att lyckas komma undan billigt, men det finns lite man kan göra för att påverka saken.

I grunden handlar det om att sänka sina kostnader och att inte betala onödigt mycket för sitt boende. Jag kommer att ge mina bästa tips i det här inlägget...




Bo billigt 


Jag bor som sagt i en förhållandevis dyr stad i Sverige. Att få tag i en hyresrätt funkar bara på andrahandsmarknaden och då landar du runt dubbla månadskostnaden mot vad det kostar om du köper en lägenhet.

Jag har alltså valt att bo i bostadsrätt. Om du vill ha lite tips på vad som kan vara bra att tänka på vid ett köp av bostadsrätt så läs mitt inlägg från igår, där går jag igenom bl.a. vad föreningens belåning har för betydelse för om du ska kunna bo billigt eller inte.



Om man inte räknar med tält som boendealternativ så borde rimligtvis ett boende i en bostadsrätt vara det billigaste alternativet i nuläget i Sveriges storstäder. Det här är dock tveksamt, men eftersom det i princip är omöjligt att få ett förstahandskontrakt utan pengar eller kontakter så finns egentligen bara alternativet att köpa sitt boende kvar.


Bo billigt - Tänk på det här!



Bo litet - Ju mindre vi bor desto billigare bor vi. Att vistas i naturen är gratis, - lekparken, - eller bada i sjön är gratis, att äga och sköta en tomt kostar tid och pengar. Generellt sett är driftkostnaden även lägre av en mindre yta.

Bo nära - Om du bor nära det du gör så sparar du både tid och pengar. Bor du tillräckligt nära jobb och fritidsaktiviteter behöver du varken bil eller busskort.



Bo smart - Att köpa en billig lägenhet är inte alltid det billigaste. Det här går jag också in lite på i gårdagens inlägg om bostadsrättsföreningars lån. Oavsett om du köper en bostadsrätt, villa eller hyr en bostad så se helhetskostnaderna. Titta inte endast på hyran, avgiften eller räntekostnaden.

Räkna ihop allt och se vad totalen blir, den kommer du aldrig ifrån. I många föreningars avgift ingår, bredband, varmvatten, förråd, tvättstuga, Tv-kanaler, etc. medan det i vissa bara ingår värme och vatten. En äldre villa kan ha skyhöga uppvärmningskostnader om isoleringen är dålig etc.


Minska dina fasta kostnader 


Fasta kostnader återkommer löpande och är ofta lätta att göra mindre, vissa kan du kanske säga upp om du inte använder dom. Men även de du är beroende av kan du i många fall sänka enkelt genom välja de som erbjuder bästa pris. Det gäller bl. a el, bilförsäkring, hemförsäkring, bredband etc. 

Varför ska man bo billigt?

Man kan ju självklart fråga sig varför man ska bo billigt? Vad är själva poängen med det? Alltså egentligen handlar det ju inte om att det måste vara billigt utan mer om att inte bränna onödiga pengar. Pengar som du kan lägga på roligare saker.

För att visa hur jag menar punktar jag upp några exempel nedanför baserat på om du skulle börja med aktier och investera pengarna du sparade. 

Säg att du sparar pengarna du får över och investerar dom under en 10-års period. Så här mycket skulle du ha efter 10 år beroende på hur mycket du sparar och investerar:
  • Spara 1000kr = 201.458kr
  • Spara 3000kr = 604.373kr
  • Spara 5000kr = 1.007.288kr
Om du kan sänka dina boendekostnader med 5000kr i månaden kan du alltså spara ihop en miljon kronor på 10 år.

Det här var en extremt kort lista och lite tips på vad kan kolla efter om man bara är ute efter att bo billigt. Detta gäller i storstaden som jag bor i, jag kan tyvärr inte säga hur det ser ut i mindre städer. Hur bor man billigt i din stad?

Är det något du inte är villig att kompromissa med för att få en billigare boendekostnad?


Läs mina inlägg om hur du enkelt sparar pengar på:
Billigare hemförsäkring
Billigare elräkning

Inlägg om du vill sluta jobba tidigare:
Hur blir man ekonomiskt fri?

10 kommentarer:

  1. Även här bor man betydligt billigare i en bostadsrätt än i en hyresrätt. Jag har även fått för mig att vi bor billigare i vår bostadsrätt än om vi skulle köpa ett hus i samma storlek. Framförallt skulle vi få betala skatt när vi säljer vår nuvarande bostad. Samtidigt har husen gått upp i pris och blivit dyrare. Sen skulle vi få betala fastighetsskatt varje år, köpa in gräsklippare mm samt mer underhåll och kanske större reparationer med tiden. Dock gillar ju många att bo i hus istället för en lägenhet. Själv gillar jag inte alls att renovera och fixa och av den anledningen bor jag hellre i en lägenhet. Dock vet jag att min flickvän någon gång i framtiden vill flytta till hus. Men det kommer dröja då varken jag eller hon har ett fast jobb. Har fått för mig att banker vill att man ska ha en fast anställning för att få lån. Eftersom jag bara jobbar som jag vill och inte vill ha något fast anställning lär det bli svårt att få lån :) Ett alternativ är ju att köpa huset kontant. Men då ska huset huset vara riktigt billigt om jag ska vara intresserad.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      jag misstänkte att det var likadant i mindre städer, intressant att du bekräftar det. Jag tror också att man bor billigare i bostadsrätt än i villa om det är samma yta och prisområde, förutsatt att det inte är en förening med dolda lån. n¨När man har en lägenhet sköts ju allt av föreningen vilket inte bara är skönt utan ofta ger bättre priser då man har en tung förhandlingsposition. Att installera bredband till 2-300 lägenheter ger ju självklart bättre förhandlingsläge än om man vill göra det sin villa. I min föreningen har vi aldrig behövt betala för sånt utan det har betalats med kassan i föreningen.

      Ja att köpa ett hus kontant är bara att glömma i min stad, vad kostar de där du bor?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Nej, man bor absolut billigast i Villa. Har försökt optimera mina kostnader men det finns absolut inget som är billigare än min villa. Har tittat på marknaden i några år nu och varken bostadsrätter eller hyresrätter är billigare.

      Radera
    3. Intressant Lord Metroid! Utveckla gärna dina kostnader och hur stor och gammal villan är. Det skulle vara intressant för jämförelsen, jag var helt inne på att bostadsrätt är billigare då man får en typ av stordriftsfördelar.

      Radera
  2. Vår förening är dock inte så stor. Totalt 2 st 3 våningshus med 4 portar totalt. Men vår ordförande är duktig på att förhandla till sig bra priser när något behövs göras. Jag sitter själv i styrelsen och är lite sugen på att ta efter ordförandeposten. Han som är ordförande nu är snart 70 år och vi får se hur länge till han orkar med sitt ansvar. Han har ett arvode på 10 000 kr per år så jag tror han härdar ut ett tag till. I området där jag bor får man en skaplig villa för 1.5-2 miljoner kr. Men det har även sålts villor för över 3 miljoner. Dock tycker jag det är lite mycket pengar då man kan bygga ett nytt hus för nästan samma pengar. Väljer man att bo en bit utanför centrum finns det billigare hus. Vår bostadsrätt är värderad till 1 miljon på Booli. Den värderingen stämmer dock inte utan är en glädjekalkyl. Dock fick en granne 4 portar längre bort 770 000 kr för en 3:a som är mindre än vår bostadsrätt. Lite osäker på hur mycket vi skulle få om vi sålde. Det är sällan någon 3:a är till salu i vårt område. Jag tror det beror på att det är ett bra barnområde och folk trivs att bo här. Jag skulle själv ha svårt att flytta till något sämre område i kommunen efter att ha insett hur mycket mer värt det är att bo på en lugn och trygg plats. Så skulle vi vilja ha ett hus här skulle det inte vara helt omöjligt att betala det kontant om vi först sålde vår bostadsrätt. Dock hade jag behövt använda alla likvida medel samt sålt en del värdepapper. I dagsläget har jag hellre kvar min aktieportfölj samt sparande än att lägga det i ett boende som kostar mer än det smakar. Men tids nog ska vi minst ha 4 rum och kök så att barnen får var sitt rum :-)

    Vad ligger hus priserna på i ditt område? :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok en mindre förening alltså, men man borde ändå komma undan kostnader billigare än om man bor i villa? Jag tänker att uppvärmning, el, ja allt egentligen borde bli billigare.

      Radera
    2. Jag bor ju rätt centralt så finns typ inga villor här, det finns några men dom e ju svindyra. Om man Flyttar 20-30min längre från stan utåt så kostar en villa någonstans mellan 5-8 milj, sen finns det ju betydligt dyrare också.

      Radera
    3. Ja 5-8 miljoner är helt klart mycket pengar för att bo i ett hus. Som det ser ut här skulle man kanske kunna bo billigare i ett hus om man väljer ett som ligger en bra bit från stan. Men sen måste man se på alternativkostnader. Flyttar vi ut på landet behövs en bil till. Det blir även längre till jobbet,affären mm. Det tillkomer även kostnader för lagfart, pantbrev, räntor samt diverese andra kostnader man inte tänker på. Köper vi huset över gatan här får vi ge 1.6 miljoner. Då är huset från 1948 och kommer troligtvis behövas underhållas rejält under den tid vi bor där. Vi betalar nu 3785 kr för 80m2. Då ingår värme, tv kanaler, vatten, sophämtning samt förråd i källaren. Hela lägenheten är renoverad så jag räknar minimala underhållskostnader framöver. Men som sagt skulle vi nog kunna bo billigare 2.5 mil utanför stan. Där kan man få ett billigare hus för 6-800 tusen. Men då får vi bo i ett område vi inte trivs med samt att det blir väldigt långt till allt. Som det ser ut just nu är läget där vi bor viktigare än att bo lite billigare. Men det kan ju ändra sig med tiden :-)

      Mvh Slimis

      Radera
    4. Du behöver inte bo i en stor stad där villorna är idiotiskt dyra. Finns massa fina villor runt om i vårt avlånga land.

      Radera
    5. Lord Metroid: Självklart är det så, men just nu bor jag i en stor stad och det var den frågan jag svarade Slimis på. Om man ska jämföra vad det kostar att bo så blir det fel att jämföra en lägenhet i stan med en villa på landet eftersom läget inte går att jämföra. Även om villan på landet kan ha ett bättre läge i mångas ögon så kommer det alltid vara dyrare att bo cenralt.

      Slimis: Du nämner många saker att tänka på som pantbrev, lagfart mm. det tillkommer kostnader som sagt. Jag ska se om man kan jämföra två boenden och se hur det blir.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera