torsdag 25 januari 2018

Castellum höjer utdelningen - 2018

Idag meddelade Castellum ett förslag på en höjd utdelning som delas ut under 2018. Förra året var utdelningen 5kr per aktie och den nya blir precis som jag och många andra trodde 5,30kr per aktie, utdelningen höjs alltså med 6%. Utdelningen betalas ut vid två tillfällen vardera på 2,65kr. Här kan ni läsa Castellums bokslutskommuniké.




Castellum fortsätter att prestera och förvaltningsresultatet ökade, substansvärdet ökade och man gjorde många investeringar under året. Här nedanför är lite punkter från rapporten.


Screenshot från Castellums årsrapport


Det jag hunnit läsa hittils gör mig nöjd och ungefär vad jag förväntat mig. jag tror på ett bra år framöver för Castellum och ser fram emot fler och högre utdelningar från bolaget. Vi var många som gissade rätt på utdelningen! För min del innebär det att mina 1304 stycken aktier ger mig 391kr mer varje år i utdelning.


Vad säger ni om rapporten och utdelningen?




Läs även:
Castellum - Utdelningshistorik och framtiden
Castellum höjer utdelningen med 18%!
Utdelningsaktie: Castellum (CAST)

Relaterade inlägg:
Diös Fastigheter - Jag bara måste öka, ser ut som en kraftig utdelningshöjning nästa år?
Diös fortsätter att leverera - Jag tror fortfarande på kraftig utdelningshöjning!
Diös höjer utdelningen med 26%!

6 kommentarer:

  1. Häromdagen var det Investor som höjde sin utdelning, och nu Castellum. Året börjar onekligen bra! Frågan är bara hur HM kommer att göra?

    Mvh Ekorren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekorren,

      Yes, båda var ganska väntade att höja och det känns bra! :) Har du bolagen i portföljen?

      H&M tror jag är stor risk för sänkning, har inte själv HM i portföljen då jag sålde av det sista förra året. Har du HM?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag har samtliga tre bolagen i min portfölj. HM köpte jag en liten post i när de låg på 161 kronor. Hoppas på att de vänder uppåt på lång sikt. Värre för de som köpte när aktien var uppe i över 300.

    Mvh Ekorren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt, ja då bordefallhöjden vara begränsad, jag hoppas också för alla som investerade att det vänder.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Har inte lusläst rapporten men översiktligt såg det bra ut och 5,30 kr låter fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktieoutsidern,

      Yes, jag håller med dig! :)

      Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera