torsdag 28 september 2017

Sålt hela innehavet i H&M

Jag var rädd för en seg rapport idag, så min inställning var att sälja av en större del av H&M innehavet om rapporten inte var positiv. Eftersom rapporten inte var vad jag ville se så sålde jag direkt 50 aktier. Detta var när jag stod och duschade så var lite halvstressad. Skulle sälja av 50 till men glönde skriva antal så det blev att jag sålde hela innehavet. Aktierna såldes mellan 216,10-217,40kr. När jag sedan såg det då jag klev ur duschen hade kursen backat från -2% till -6,5% så det blev ju helt ok.


Nu sitter jag här utan några H&M aktier och det känns riktigt bra faktiskt. Jag köpte lite senast när kursen vara nere på 200kr mest som spekulation att kursen skulle upp igen men mitt ägande i H&M har faktiskt aldrig känts riktigt bra. Jag tror nog inte innerst inne på att bolaget kommer vara en bättre investering än mina andra innehav. Totalt sett ligger jag back i H&M men nu är det slut, ingen skvätt kvar, nu är dom borta.
Det som stört mig mest med H&M förrutom att aktiekursen sjunkit-, vinstmarginalen blivit mindre- och att de aldrig höjer utdelningen är deras sätt att sköta kommunikation och anpassning till marknaden på. Deras sätt att rapportera stör mig verkligen, det är så mycket oklarheter. "-Internethandeln går bra på vissa marknader", "-Vi har nya produkter på g" osv.osv. Det enda vi kan gå på är resultatet och vad vi tror om framtiden. H&M är inte bra på näthandel och deras vinstmarginaler minskar stadigt i deras butiker. Vinstmarginalen har minskat stadigt de senaste åren och utdelningen har stått still. De säger att de är klara med reorna, samtidigt som jag senast förra veckan handlade plagg som var nedsatta 60% i en HM-butik.

(Uppdatering i blogginlägget) Det är fler som skrivit om H&M idag:

Läs dom! Riktigt intressanta inlägg!


H&M är ett fint bolag som har presterat otroligt bra historiskt och kanske kommer de igen, jag hoppas det för alla som tror på H&M och fortsätter att köpa aktien. Själv väljer jag dock att hoppa av här. Lyckas det få upp vinsten i framtiden så kan jag definitivt tänka mig att kliva på igen, men det kommer krävas en del för att övertyga mig. Respekt till er som håller kvar i aktien, ni ser troligtvis något som jag missar och det skulle inte förvåna mig om jag ser det den dagen aktien handlas alldeles för dyrt igen. Chansen är dock stor att övriga innehav presterat minst lika bra som H&M, i framtiden vet vi.

Vad tror ni om H&M? säg vad ni tycker, öppna era hjärtan, håll inte inne nu, säg hur fel jag gjort! ;)


Relaterade inlägg:
Utdelning från Johnson & Johnson (JNJ) och H&M backar

10 kommentarer:

  1. Tycker du gör rätt i att göra det som känns bäst för dig :) Jag brukar ju själv göra det som känns bäst för mig. Jag vet att du har vart skeptisk mot bolaget ett bra tag och egentligen tycker jag du skulle ha sålt det redan när det inte kändes bra att äga aktien längre. Bra att du inte sålde den för under 200 kr iallafall. Jag har ju själv köpt och sålt aktien i omgångar. Har gjort både fina vinster förr i tiden, men den senaste tiden har jag legat back på min investering. Samtidigt vore det konstigt om man fick alla sina investeringar att gå bra. Jag är glad att många andra investeringar har gett ett bra resultat. Bolag kommer i svackor och när det gäller H&M behövs det rejält med tålamod alternativt att man säljer bolaget och investerar i något annat. Jag har fortfarande tro att bolaget kommer tillbaka till viss del. Men som det känns nu inte alls i samma form som bolaget var förr i tiden. Skulle H&M börja gå så dåligt att det blir en utdelningssänkning kommer även jag att överväga om det är ett bolag jag vill äga på längre sikt. Men min tro är givetvis att utdelningen inte behöver sänkas framöver utan minst behållas på dagens nivå. Har du funderat på vart du ska placera dina nya likvider? :)
    Fortsatt lycka till med dina affärer.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis, sorry för ett sent svar!

      Ja jag borde kanske sålt tidigare men jag gillar att dra it på det så man inte misstajmar helt, börjadeju sälja redan vid 250, det är svårt det där. Det känns iaf bra att ha kickat ut HM, men jag hoppas de får till allt.

      Jag har investerat lite i Svolder och Investor, men har en del kvar.

      Tack för kommentaren och lycka till framöver! :)

      Radera
  2. Tja!

    Helt rätt att sälja om du inte tror på bolaget!

    När det gäller aktier handlar det inte om rätt eller fel utan hellre om man tror eller inte tror....

    Tror man ska man köpa, tror man inte ska man sälja helt enkelt.

    Med det sagt tror jag att H&M kommer fortsätta öka sin omsättning och sitt rörelseresultat framöver. Det är tungrott och det tar lite tid att ställa om eftersom att de är så gigantiskt stora och förändringarna på marknaden har skett snabbt. Dessutom är det ett väl ansett bolag världen runt och kläder behöver i princip varenda människa jorden runt så marknaden kommer alltid att finnas där.

    visst finns risken att det kan gå åt skogen men den riktiga paniken som vissa skriker ut ser jag inte. Däremot ser jag ett jättebolag i förändring.....spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Drommaren,

      Ber om ursäkt för ett sent svar. Ja, det är bäst att sälja om man inte tror att pengarna gör mest nytta där, lite så man borde tänka. Jag håller med om att alla människor kommer behöva kläder även i framtiden, även om man inte vet var de kimmer att klpa dem. Sen tror jag att prispressen kan sänka branschen från där den varit och att HM tex kanske får leva med lägre marginaler mm. Tiden får utvisa :).

      Tack gör en bra kommentar och ledsen för det sena svaret :).

      Radera
  3. Jag har liksom du tvekat då det funnits det som talar emot (allt det du nämner ovan...) och det som talar för (de långa goda historiken av framgångsrikt företagande bl a) så jag har helt enkelt sålt hälften. Går den upp igen ja då kan jag dra fördel av det och går den ner mer känns det skönt att ha just sålt hälften. Ett riktigt svenskt 'medelvägsbeslut' kan man säga :-). Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars D,

      Det låter som du tagit det ultimata beslutet! :)

      Det är svårt att säga hur det kommer att gå men det är väl som ovan nämnt att man blr följa sin magkänsla lite också, det ärju jobbigt att fortsätta ligga investerad i nedgång tex om man inte ens tror på bolaget i uppgång :). Tack för dina tankar och kommentaren!

      Radera
  4. Tror inte heller på H&M trots att jag varit kund där så länge jag kan minnas. Deras internetbutik har blivit lite bättre, var katastrof ett tag, men plaggen blir bara sämre och sämre kvalitet. Blir inte heller positiv varje gång det publiceras att kläderna tillverkas av barnarbetare (vilket är så gott som givet med tanke på priserna) och H&M kommenterar att de "inte visste något". Nej, inget H&M för mig heller.

    Däremot har jag börjat snegla lite på MQ som har en schysst utdelning och som jag bråkar lite med mig själv om jag tror på eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju egentligen bara attgöra ett val om man vill investera eller inte, jag tänker lite som dig samtidigt förstår jag de som är kvar. MQ har jag ingen koll på tyvärr och eftersom hela branschen gör mig osäker så hållerjagmig borta änså länge.

      Tack för din kommentar!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Sålde H&M även jag, dock kom jag ut till 221-222. Insåg att jag varken var intresserad av, eller trodde på att bolaget skulle vända. Inte en bra inställning vid långtidsinvestering, så valde att stuva om till något säkrare som jag tror mer på :).

    Bra val!

    //Aktievargen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra Sebastian, tror man inte på bolaget så blir det jobbigt om det dippar ännu mer. Nästan exakt samma tankar som jag hade när jag sålde.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera