fredag 29 september 2017

Jobb, vad är det?

Tänk dig att det helt plötsligt dyker upp en Alien hemma hos dig, en jättetrevlig utomjording som har rest lång väg från en annan planet. Ni börjar småprata och utomjordingen blir intresserad av dig och ditt liv. Du babblar på och berättar vad du gör om dagarna, vad du jobbar med osv. Utomjordingens hjärna sätter igång på högvarv, den är väldigt analyserande och han börjar måla upp en objektiv bild av det du berättar.




Du fortsätter babbla på, hans hjärna blir mer och mer förvirrad. Han är en väldigt smart varelse men försöker ändå förstå vad du egentligen gör om dagarna. I din värld utför du ett jobb, viktiga uppgifter, du köper fina kläder, uppdaterar Facebook och Twitter, åker på viktiga tillställningar och möten, åker på fina weekendresor och ser till att alla vet om att du varit på fina weekendresor. Hans hjärna analyserar för fullt, han ser på saker väldigt objektivt och får bara fram en förvirrad liten GPS-koordinat som snurrar runt på samma plats år efter år, till samma ställen på samma tider, samma sak varje dag. Rätt var det är så bryter du trenden, du berättar om den där fantastiska resan till London ni gjorde en helg för 2 år sedan. Han uppfattar vad du säger men det blir bara ett tunt streck på kartan som målats upp i hans huvud. En karta som är hans tolkning på ditt liv.

Klockan blir sent och det har blivit dags för Mr Alien att åka vidare på nya äventyr. Han tackar för ett "intressant" samtal och går förvirrad därifrån..

Tror ni på utomjordingar?



Liknande inlägg:
Jag är en indian, vad är du?
Livet som ekonomiskt fri
Skulle du leva som du gör idag om du var ensam på jorden?
Jobba mindre - Lev mer!

6 kommentarer:

  1. Hej Frihetsmaskinen!

    Jag började nyligen följa dig och jag gillar ditt tänk och skrivande starkt. Jag skulle vilja rekommendera en bok som heter "Arbetssamhället - Hur arbetet överlevde teknologin". Jag ber dig att inte använda dig av ad hominem om du nu får för dig att googla lite på titeln och författaren.

    Hade varit intressant att höra din åsikt gällande arbetstidsförkortning och (om jag nu vågar nämna det) basinkomst? Jag vill poängtera att jag inte är extremt vänsterlagd och tycker det här med att "välja" sida politiskt är värdelöst och därför tycker jag man ska vara öppen för idéer från alla politiska håll. Det som jag vet och som jag förmodligen delar med många är att jag inte vill befinna mig i det här moderna arbetsslaveriet resten av mitt liv.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,

      Tack, kul att du gillar det! :) jag ska kolla boken och återkommer.

      Vad menar du mer exakt med arbetstidsförkortning? Basinkomst är jag faktiskt inte så insatt i men eftersom mitt mål är frihet och att leva enkelt så gillar jag själva iden. Min tanke är ju lite att de som vill slita hårt för materiell status får gärna göra det så får de somvill ha mer tid och högre livskvalitet jobba mot det. Fördelen med att jobba sig till ekononisk frihet är ju att ingen kan säga att man inte förtjänt det. Den dagen jag är ekononiskt fri kan jag stå för det till 100% för jag har själv sett till att jag hamnat där, och det kan de fleata andra göra också om de är beredda att offra vissa andra delar. Tex byta materiell status mot tid.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Ja det är intressant det där. Filosofi och "meningen" väcker alltid grubblerier och lite eftertanke gör en alltid gott tror jag.

    Har själv funderat i liknande banor många gånger. Det är inte helt lätt när man börjar zooma ut i interkosmos, man inser hur liten man är. Hur betydelselöst man själv och ens liv är. Sett ur ett rent filosofiskt perspektiv nu givetvis. Men som alltid är det alltför stort och komplext för hjärnan att förstå, så man jobbar glatt på ;)

    Tack för ett bra inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lerkungen,

      Ja när man zoomar ut fokus så inser man många saker man inte tänker på annars. Vad är egentligen viktigt för oss? Jag kan bli lite irriterad på nig själv när jag tittar på mina handlingar från en utomjordings perspektiv. Nu har jag iaf kommit till insikt att jag ska bryta mönstrwt ich tycker att jag tagit mig en liten bit på vägen iaf ;).

      Tack för kommentaren!

      Radera
  3. Haha, så roligt inlägg!
    Alltid svårt att samtala kring de existentiella frågorna men det säger sig självt att vår livsstil är märklig om man betraktar den ur ett utifrånperspektiv. Just det här att vi jobbar så mycket för att konsumera så mycket. Förr jobbade man för mat och husrum men nu ska vi både leva genom våra coola jobb samt en imponerande fritid. Vi utsätts för rätt höga krav idag på hur livet ska vara. En Alien hade förmodligen tyckt att vi tappat det mest grundläggande.

    Bara en sådan sak att vi betalar mycket pengar för att köpa oss någon timmes avslappning hit och dit. Som min granne som regelbundet går på både yoga och massage för att slappna av. Men varje vecka känner hon sig stressad över att behöva passa de här bokade tiderna och rusar alltid dit med andan i halsen, fem minuter försenad.

    SvaraRadera
  4. Hej Snålcoachen,

    Haha, tack! Ja men det är ju lite så, en alien hade ju troligtvis skakat på huvudet och undrat vad vi håller på med :). Mycket av det vi gör skulle vi nog må bättre utan.

    Bra punkt du tar upp med massage och yoga. Precis som du säger så bokar vi upp oss på många saker som ska få oss att slappna av medan vi hade varit lugnare och mer harmoniska om vi från början bara sket i det istället.

    Tack för en bra kommentar och kloka tankar.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera