onsdag 9 augusti 2017

H&M - Vad tycker ni om deras webbshop?

Jag handlade för först gången på H&M:s webbshop för ett par veckor sedan. Anledningen till att jag inte gjort det tidigare är främst för att de inte erbjuder gratis frakt, det har även varit otydligt vad som gällt vid returer tidigare. Nu hade det ett erbjudande om gratis frakt, vilket lockade mig till köp.


Jag tycker att H&M har ganska bra utbud när det gäller kläder, däremot finns flera saker som är mindre bra. För att nämna några efter mina erfarenheter är det bla:

  • Riktigt seg leveranstid - Från beställning tog det 5 arbetsdagar (7 dagar) att få varorna till utlämningsstället och jag bor i en storstad. H&M kan inte skylla på fraktfirman Postnord då det tog hela 3,5 dagar för H&M att bara packa varorna för leverans.

  • Dåligt lager - Flera varor jag ville beställa fanns ej i min storlek. Då har jag ändå "medelsvennssonmått".

  • Ojämna storlekar - Jag köpte tex. 2 par jeans i samma storlek och modelltyp. Det ena paret satt perfekt, det andra paret var toksmå.

  • Krånglig beställning - Ok, det går smidigt att beställa men i jämförelse med andra webbshopar som använder klarna osv. så känns det som att de ligger lite efter.

Ok nu har jag bara klagat så jag tänkte gå till det positiva då:

  • Enkel retur i butik - Inga problem att lämna tillbaka varor utan avgift i butik.

  • Hittills av det jag köpt nu och tidigare kläder håller förhållandevis bra kvalitet.

Självklart har jag säkert missat massa saker så fyll gärna i med era erfarenheter. Jag tycker i övrigt att webbshopen är lite irriterande att navigera i, iaf i jämförelse med andra sidor. Att handla i butikerna i H&M är enligt mig en bättre upplevelse och de har ofta väldigt bra reor, om det är lika bra för företaget H&M som det är för mig vet jag däremot inte.

Jag har ju tidigare ifrågasatt min investering i H&M och efter att ha handlat hos dom på nätet jan jag inte säga att jag är mer övertygad om att det är rätt beslut. Jag tycker att H&M har en grym affärside och bra produkter, samtidigt känns det som att de gör många saker fel och inte verkar villiga att förbättra sig på dessa saker.

Har ni handlat på H&M webbshop och vilka positiva-/negativa upplevelser har ni?

10 kommentarer:

  1. Jag har också undvikit att handla där pga. fraktkostnaden. Har samma upplevelser dvs. mycket finns inte i rätt storlek. Jag skulle exempelvis köpa vanliga underkläder i flerpack för någon månad sedan eftersom jag fick rabatterbjudande och av 7 olika sorter jag tittade på fanns min storlek bara i en av dem! Sedan är det svårt med att samma storlek är olika stora.

    Jag visste inte att returen var gratis i butik men det är ju verkligen stort plus! Man får hoppas att de anpassar sig någon gång. De flesta andra stora nätbutiker för kläder har ju fri frakt och snabb leverans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant attvi har samma erfarenheter. Läser man runt lite på nätet så verkar det som majoriteten haft liknande erfarenheter, konstigt att de inte gör något åt det.

      Ja de ligger verkligen efter, man kan ju undra lite vad de lagt alla pengar på? :)

      Radera
  2. Handlar själv inte så mycket kläder nuförtiden. Känns som man har samlat på sig alldeles för mycket kläder med tiden. Blir dock en del kläder till barnen. Tycker H&M har ett bra utbud och är prisvärda överlag. Men som du skriver är leveranstiden lång. Själv är det inget som stör mig då jag inte har bråttom att få hem kläderna. Angående lager brukar reavarorna ofta vara i udda storlekar. Men ibland hittar man något fynd :) Jag har dock ingen erfarenhet av att handla kläder på andra sidor på nätet. Så kan inte bedöma om H&Ms sida är bättre eller sämre än konkurrenterna.

    Ha en fin dag :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis! Jag håller med om att H&M hat bra kläder och ett bra utbud om de nu var så att allt fanns i lager. Jaghade hellre sett ett lägre utbud och bättre lager, det känns som man bränner mycket onödig tid i deras webbshop.

      Jag handlar mest över nätet och de ligger en bit efter tex sportamore och liknande sidor enligt mig iaf. Bara grejen att de tarbetalt för frakt och returfrakt säger rätt mycket.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  3. Frun handlar ibland på HM via deras app, som jag förstår är helt okej, dock har returer innan varit ett helvete då man måste betala porto och posta paketet själv. Kul att de har fixat detta. Själv handlar jag ALDRIG kläder på postorder. Vill klämma och känna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja innan gick det inte att byta gratis tror jag? Nu får man endast gratis retur i butik annars kostar det vad jag förstått.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  4. Skrev en B-uppsats i våras där konsumenters val mellan att handla i H&Ms fysiska butiker jämfört med att handla från dom online undersöktes och varför folk föredrog det ena eller det andra etc. För uppsatsen genomfördes ett antal intervjuer, över lag hade nästan alla intervjuade en negativ syn till H&Ms webbshobb, men vart själv förvånad över att konsumenterna hade en sån negativ syn till deras webbshopp med tanke på att i princip alla intervjuade hade en positiv syn på H&M i stor och regelbundet handlade från dom.

    Minns inte allt utantill men några problem många nämnde var bla som du nämner att de inte har fri frakt vilket många av deras konkurrenter erbjuder, osmidiga leveranser där en del behöver hämta ut paketet långt från hemmet, bökigt att lämna tillbaka kläderna, att priset online är samma som i butik trots kostnaderna för webbhandel är lägre än för fysisk butik och många konkurrenter på webben har lägre priset.

    Detta fick till effekt, åtminstone på de flesta personer vi intervjuade, att de oftast handlade från H&M online i nödfall, tex om ett plagg de ville köpa var slut i deras fysiska butik eller om de hade en stor rea online.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valet handlade så klart inte enbart om dessa negativa faktorer med deras webbshop utan även positiva faktorer knutna till fysisk butik som möjligheten att pröva kläderna innan, "veta vad man får" samt att få kläderna direkt och inte behöva vänta på dom.

      Radera
    2. Ser nu att språket vart lite konstigt... hatar att skriva i pyttesmå rutor så man bara ser nån rad av det man skrivit. Måste bli bättre på att kopiera över i Word och kolla innan jag postar! ^^

      Radera
  5. Handlar allt på HM typ och håller inte alldeles dig. Visst kan varor vara slut men så är det i alla butiker. Krånglig beställning förstår jag inte, det är bara trycka i vad du skall ha och hur du vill betala precis som hos andra butiker. Dessutom är jag tacksam att de inte använder klarna då de alltid krånglar och tar extraavgifter.

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera