onsdag 14 september 2016

Sålde lite Telia


Idag sålde jag en skvätt Telia som låg och skräpade på ett isk. För pengarna köpte jag Castellum. Jag ser det lite som att jag sålde skräp och köpte kvalitet. (lite överdrivet). Jag har svårt att se en större tillväxtpotential i Telia, Castellum känns lite som dess raka motsats.
Trots det har jag i dagsläget kvar 300st teliaaktier,  vad som får mig att inte sälja allt vet jag inte. Kanske är det att jag ligger runt 10% back i dom som gör att jag inte vill sälja med förlust. Samtidigt känns det som jag har massa bolag jag tror kommer prestera bättre de kommande 10 åren. Så varför säljer jag inte allt?
Hur ser ni på Telia?

13 kommentarer:

  1. Lite samma som jag känner med mitt innehav i Tele2. Ett tag funderade jag på att plocka in norska Telenor istället...

    Diggar din blogg och lägger till den i min blogglista:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengaregn, kul att du kommenterar!

      Jag har inte kollat på Telenor men har däremot Tele2 i portföljen också. På något sätt känner jag mig lite mer bekväm med Tele2 då jag själv bla är kund till dom så den får ligga kvar som det ser ut nu.

      Tack! :) Jag lägger till din när jag är vid en dator.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag gjorde tvärtom en liten chansning och köpte faktiskt en mycket liten post Telia. Håller med om att det finns bättre aktier och att sämre tider kommer. Tyckte dock att det var rabatt på kort sikt för att kamma hem en höstutdelning på över 4 procent. Det stora frågetecknet är om jag kan sälja av aktien och räkna hem procenten eller inte. Återstår att se - förhoppningen är att sälja innan året är slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktigaste är nog att det känns rätt för en själv. Jag har ingen aning om att sälja eller köpa nu är ett bra val, som sagt så kommer det nog att generera plus på sikt. Vi får se helt enkelt! :) för mig som har som strategi att helst köpa och behålla för evigt känns Telia svårt.

      Radera
  3. Jag har alltid haft svårt med Telia. Vet inte om det är gamla Televerketvibbar som påverkar mig men jag har svårt att förmå mig att köpa dem. Köper mycket hellre Tele2 i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha lite samma som jag känner! Dock sitter jag fortfarande på 300st Telia som jag köpte i början. Det kändes då som att telecom skulle ingå i en diversifierad portfölj även om det tog emot att köpa. Jag får som sagt se hur jag gör med de aktierna men spontant känns det som jag borde sälja, eller jag vet inte. ;)

      Radera
  4. Jag har på motsvarande sätt svårt för Tele2 - avskyr deras reklam och historiska säljmetoder. Tycker det finns mått av lurendrejeri och man vänder sig till en bred massa som inte förstår det - jag överdriver förstås men så resonerar jag om Tele2. Uppfattar i alla fall Telia som seriösa, om än tråkiga och ute och cyklar med en del investeringar. Har själv alltid valt Telia när jag bott i Sverige eftersom de har enkla avtal utan trassel (t.ex. lätta att säga upp om man som jag flyttar utomlands regelbundet).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger säkert mycket i det du säger, jag har inte upplevt det från Tele2 personligen dock men kan tänka mig att det stämmer. Telecom är en pressad bransch och där kanske det gäller lite djungelns lag? :) svår bransch helt klart.

      Radera
  5. Gillar egentligen inte teleoperatören överhuvudtaget. Men värderingarna har kommit ner så pass mycket att jag valt att köpa in lite Telia, Telenor och Kinnevik. Är inget jag kommer investera några större summor i men vill endå ha lite pengar här. Telefoni känns ju lite defensivt iallafall med skaplig direkavkastning. När det gäller Telia borde det ju bara kunna gå bättre framöver efter alla skandaler. Den som lever får se :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig 100%, telecom känns svårt. Det är möjligt att det bara kan gå bättre, men frågan är bättre än vad? Kommer det gå bättre än tidigare eller kan Telia prestera bättre än andra aktier? Det är det jag tycker är svårt, är branschen bättre att hålla sig borta ifrån? Haha många frågetecken och osäkerheter jag ser men det kanske är för jag har dålig koll. :)

      Radera
    2. Jag tittar en hel del hur insiders handlar. Vet att en Insider i Telia köpte 870 000 aktier och då var kursen nästan 50kr. Det var en affär på runt 40 miljoner. När jag köpte in 400 aktier på 39kr styck är det inte stora pengar att förlora även om aktien skulle gå ner till noll. Jag tänker samma med H&M. Storägare handlar för för över 1 miljard på runt 280kr aktien. Jag köper in för under 250kr. Jag har då en större säkerhetsmarginal än dom som har storhandlat. Alla aktier har ju sina risken och man måste ju vara beredd att man i princip kan förlora allt man har investerat.

      Radera
    3. Smart! Som du säger så måste man vara beredd att förlora allt. Men jag försöker ändå ha inställningen när jag köper att det är ett bolag jag kan behålla för evigt. Tycker det blir lättare att agera då, tex vid nedgång mm. Det skulle vara kul om Telia får flyt på allt och går bra och det verkar vara många som ändå gillar bolaget.

      Radera
    4. Tänker som dig att det ska vara ett företag som kan gå bra i princip all tid framöver då aktierna kommer gå i arv så småningom. När det gäller Telia äger ju staten en stor del av bolaget och skulle ju därför vara bra för Sverige om företaget gick lite bättre framöver :) Jo det känns att det kan gå lite hursomhelst med Telia men kan dom hålla 2 kr i utdelning per år framöver är jag nöjd :) Mvh

      Radera