onsdag 10 maj 2017

Hur jag nådde min första miljon

Jag tänkte bara reflektera tillbaka på hur jag egentligen gjorde för att nå min första miljon. De flesta säger att den första miljonen är svårast att nå och så är det nog. Jag tror det beror på flera anledningar.

En stor anledning till att det går lättare efter första miljonen är ju ränta på ränta, men även att motivationen ökar då man tar sig över en viktig milstolpe. Jag kommer inte exakt ihåg när jag nådde min första miljon i kapital med det var en bit innan 30 iaf.

Läs mer: Hur man blir miljonär!



Min första miljon - Hur jag nådde den


Jag har aldrig varit någon som sparat varenda krona och skippar semestern med polarna eller skjutit undan saker för att nå mina mål. All credd till de som pallar det, men det är bara inte så jag är.

Jag har heller inte varit välutbildad eller högavlönad som gjort att jag kunnat spara mycket. När jag tänker tillbaka på det så har jag istället alltid försökt att välja den enklaste vägen mot mitt mål utan att offra något jag vill göra.

Jag har tex. valt jobb där det funnits möjlighet att jobba mycket då jag känt för det, jag har alltid sparat runt hälften av lönen samtidigt som jag gjort det jag velat. Det kanske låter motsägelsefullt men enligt mig kan man välja den enkla vägen eller en svårare väg.

Några exempel på extremt enkla saker som jag gjort som inte påverkat min livskvalitet men som haft stor påverkan på min möjlighet att spara pengar är:


  • 1. Aldrig haft fast telefon. När jag var anställd hade jag enbart jobbtelefonen vilket var gratis.
  • 2. Ägt mitt boende, det har haft stor betydelse för utvecklingen av mitt kapital.
  • 3. Skippat tv, aldrig betalat TV-licens.
  • 4. Senaste 10 åren köpte 95% av kläder/saker på rea.
  • 5. Haft få räkningar. Avgift till bostadsrättsförening, boränta och hemförsäkring, thats it! Mobiltelefon har jag i dagsläget på företaget.

  • 6. Har under större delen av livet haft gräts firmabil och i dagsläget en bensinsnål och billig bil. Undvik bil om du kan!
  • 7. Åker sällan på färdiga charterresor utan bokar allt separat, åker väldigt sällan iväg kortare än två veckor utomlands.
  • 8. Har alltid haft bra likviditet i ekonomin vilket gjort att jag varit mindre beroende och kunnat "slå till när läge uppstått" på allt från resor till kläder osv.
  • 9. Började spara och jobba tidigt, för mig troligtvis den viktigaste punkten.
  • 10. Aldrig gett upp sparandet. Även under riktigt tunga perioder i livet har jag låtit det rulla på vilket jag är glad för idag.


Ett tips till en 20-åring som vill nå sin första miljon


Jobba hårt nu när du har mycket energi men lev livet. Spara minst 40-50% av lönen, jobba lite extra om det krävs. Lägg inte pengar på skit, men spara inte för mycket. Investera pengarna i aktie-/indexfonder, fortsätt spara och investera efter vad som passar dig.

Om du velar mellan att bli bäst på dataspel eller coolast på Instagram så lär dig att stå på händer istället! Håll igång kroppen med fysiska aktiviteter, det kommer att gynna både din hälsa, välmående och ekonomi längre fram. 

Spendera inte tid på tråkiga saker och spendera inte tid på personer som inte betyder något för dig. Jobba för att uppnå Dina drömmar, inte andras. Sätt dig själv och de du älskar i första hand. Chilla och lev livet, din ekonomiska frihet kommer bygga sig själv under tiden. Kom ihåg att vi skriver vårat eget liv, följ solen, varje dag är en ny dag!



Vad hade ditt råd till en 20-åring varit?



Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)
* Läs mer om affiliatelänkar här.

Läs även:

33 kommentarer:

  1. Hej.

    Instämmer på alla punkter. Är själv 30 och nettotillgångar på mellan 1,5 och 2 miljoner.

    Ingen utbildning med gillar att arbeta och har väl alltid haft som främsta intresse att tjäna pengar. Resor därefter. Bor billigt i litet hus dock på liten industribyggd så ingen direkt värdetillväxt på fastigheten.
    Jag och min sambo reser mycket och lever otroligt väl på ett enkelt sätt samtidigt som vi sparar otrolig belopp varje månad utan att ha några fantastiska inkomster. Ett barn sedan ett år, så sparandet har minskat till 15k/mån senaste året. Efter semestern jobbar vi full tid igen och räknar med att kunna spara minst 20k/mån och samtidigt resa för 50k-100k/ år. Tror ingen i vår närhet ens kan gissa vilka belopp vi sparar.

    Mitt tips är samma tips som jag själv fick som ung nämligen: "man kan ha lite och må väl"

    Fundera på det, nöj dig med mindre, spara desto mer och jobba utav fan!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt jobbatoch riktigt bra sparat! Det låter somen ljus framtid för er! :)

      Bra tips, att leva med lite ger så mycket mer frihet!

      Tack för en bra kommentar!

      Radera
  2. Ingen TV kan jag tänka mig är rimligt om du inte har någon elräkning :)

    Din lista kommer man väldigt väldigt långt på. Jag kan tacka för inspirationen om telefonen, bytte operatör nyligen och det visar sig att den nya operatören går att skriva på företaget. +960 kr om året privat där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, insåg att el var rätt onödigt och har skippat det i princip hela livet. Gasolkök funkar bra och på vintern behövs ingen kyl..

      ;) nä, sorry glömde elräkningen, självklart betalar jag el så den ska in där!

      Ja har man bara fastpria så får man dra av det fullt ut på företaget och man får ringa obegränsat privat.

      Tack själv för bra kommentar!

      Radera
  3. Inspirerande råd för en som mig. Som ännu inte nått miljonen! ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det inspirerar, då känns det roligare. Miljonen kommer då att nå! Kör hårt! :)

      Radera
  4. Överkonsumera varken boende eller bil.
    Skaffa dig en billig hobby.
    //Nettotillgångar 2 miljoner, 36 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkla och sjukt bra tips! Då lär mn nå millen oavsett lön bara man vill.

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Räknar ni med boendet när ni räknar nettotillgångarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i bloggen räknar jag oftast värdet på portföljen då det är den jag skaleva av men när jag räknar mitt totala kapital täknar jag allt. Speciellt tidigare då merparten av kapitalet låg i bostaden. Jag har säkert lagt in runt 600kkr i bostaden som kommer från injobbade pengar så känns egentligen fel att inte räkna dom.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Själv kom jag inte igång med mitt sparande seriöst förrän 2007. Det är lätt nu i efterhand att säga att man skulle göra saker annorlunda när man var yngre. Men för egen del var jag för omogen på den tiden och det enda vettiga jag gjorde innan 23 års ålder var att skaffa ett körkort och ta något ströjobb. 2005 åkte jag till Norge och jobbade 6 månader. Efter det har jag alltid försörjt mig själv och började så småningom spara regelbundet. Jag har med tiden blivit mer motiverad och jobbat riktigt hårt de senaste åren. Bästa tipset jag har är att spara regelbundet på lång sikt. Gärna jobba lite övertid alternativt obekväma arbetstider och sätta en gräns hur mycket man vill spara varje månad. Jag försöker alltid sätta av minst 10 000 kr i månaden. Ofta har det blivit mer men ibland har viktiga inköp gjort att jag fått sätta undan mindre. Men framförallt måste man ha motivation och veta varför man sparar. Vad är det slutgiltiga målet. Att även förstå vikten av att spara idag för att på lång sikt få belöning för det. När jag var 20 år förstod jag inte värdet av pengar. Idag vet jag att det ger en trygghet jag inte vill vara utan. Allt blir lite lättare när man har en bättre ekonomisk trygghet. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen mig i det du beskriver. Samtidigt teor jag att det är viktigt att göra lite misstag för att lära sig, då kan det boosta motivationen lite.

      Du har ju kommit sjukt långt i din ekonomi, som du säger är det viktigt att ha ett mål då blir allt lättare.

      Tack för kommentaren! :)

      Radera
    2. Jo precis som du skriver lär man sig så länge man lever :-) Du har kommit riktigt långt du också :)

      Mot 2 miljoner nu ;)

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
    3. 2 miljoner!? Vi har väl 1,5 först? ;)

      Radera
    4. Räknar med att vi passerar den gränsen snart ;)

      Mvh

      Radera
  7. Mitt råd är ett råd jag själv tvingades lyda när jag var runt 20.......Lär dig laga billig, bra mat. Jag har många 20-åringar runt mig som tror att köttfärssås bara går att köpa på burk och pannkaka i frysdisken. Detta har hjälpt mig att hålla kostnaderna nere i familjen. Trolla med familjens hushållskassa till förmån för sparandet. Det går att tänja otroligt mycket på pengarna om man tar sig tid och lär sig storkok mm. Mitt måtto har alltid varit att det är inte inkomsten som gör dig rik det är utgifternas belopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Laga egen mat är säkert lika självklart för många som den inte är det för många. Går det att köpa köttfärssås på burk? :)

      Precis! Jag håller mig till typ samma måtto.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  8. Trevligt inlägg, skall försöka tillämpa dessa principer :) Även mitt sparande bygger på aktie/indexfonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket småsaker man kan köra med. Det låter smart och lär vara framgångsrikt i längden! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Tjena Frihetsmaskinen

    Vilket fint men framförallt inspirerande inlägg, tack! Jag är själv 24 år gammal och har som mål att försöka hinna spara till miljonen innan man hinner bli 30. Jag tycker det är bra att du visar att det finns andra vägar att välja mellan. Man behöver inte lyckas med sitt sparande med att vara snål. För mig är det viktigt att sparandet inte påverkar just livskvalitén. Jag vill kunna njuta av resan och känna att det var värt det.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej thewolfofgothenburg!

      Tack, kul att du tycker det! :)

      Nej prwcis, det finns massa vägar att gå. Man kan "snåla" på olika saker och hitta en mellanväg. Lycka till med miljonen, jag tror det kommer att gå grymt bra när du kommit igång så tidigt! Ska kolla in din bligg lite.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Enkla och bra tips. Det önskar jag att man hade följt, Fru Snålgris har aldrig haft något riktigt sparande och Herr Snålgris kom igång alldeles för sent... men bättre sent än aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är aldrig för sent! Sen måste man prioritera lite olika i livet. Fortsatt lycka till och kör hårt men inte inte för hårt ;)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Mitt jobb till en 20-åring hade nog varit att testa så många olika jobb som möjligt och försökt klättra lönemässigt. Är en otroligt stor kunskap man får och som ung är man oftast mindre bekväm av sig till förändringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tänkvärt råd! Själv skulle jag övervägt om det ekononiskt var värt det mot tiden (omställning, uppstart osv) det tar från fritiden.om det är värt ska man definitivt testa massa olika jobb, ev starta eget.

      Tack för kommentaren kronan! :)

      Radera
  12. Jag har alltid foljt med i din blogg men det har ar forsta gangen jag skriver. Du har varit en stor inspiration och gett mig motivering i mitt egna sparande och drommen om frihet. Jag vill bara saga TACK for allt. changed my life. Jag tror odet vill fora oss samman en dag, aven om vi inte ar medvetande om det men vi kommer "klicka" hart och jag bjuder pa olen. TACK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym! Tack, shit vad kul att höra, tack själv! :) Hoppas att sparandet går bra, haha ja vi får ta en öl någon dag! :)

      Tack för kommentaren!

      Radera
  13. Hej! Precis idag skaffat ett ISK-konto på avanza, googlade runt på "så kan du sluta jobba" och hamnade på din blogg. Min dröm är att sluta jobba så snart som möjligt, har i dagsläget 965000 kr på kontot så är på väg mot första miljonen. Ville säga att din blogg är vansinnigt inspirerande och jag känner mig exalterad inför att läsa fler kloka inlägg. På måndag ska jag sätta in pengar på ISK-kontot ( gick visst inte idag pga lördag) och börja köpa aktier!

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie,

      Fan vad kul det är att läsa såna här kommentarer! :) Grattis till din insikt och att du kommit så långt på vägen. Kör hårt och lycka till nu! Uppdatera oss gärna hur det går framöver.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  14. Jag har gått ur svenska kyrkan så nästa år sparar jag drygt 4200 bara på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjorde jag med. Men blev inte så mycket mer i lön i och med tillkommandet av TV-skatten, ca 1300kr.

      Radera