torsdag 27 april 2017

Anledningen till att ekonomisk frihet är grymt!

Det spelar ingen roll hur mycket man älskar sitt jobb, hur bra kolleger man har och hur roligt det är att se sina kunder. Friheten är grymmare! Om jobbet är så bra så kan man göra det ändå. Om kollegerna är ens bästa vänner så kommer man att hålla kontakten och ses och hitta på saker ändå. Inget är svart eller vitt.

De senaste veckorna har jag jobbat heltid då jag tagit för mycket jobb. Idag har jag en ledig dag. Solen skiner, jag startar som oftast dagen med en frukost och kaffe på balkongen. Det är så skönt att sitta i solen, planera dagen, välja bland alla alternativ. Under de veckor jag jobbat heltid nu kände jag att jag fick prioritera bort min fritid och automatiskt gjorde mindre saker. Jag hade inte heller samma sug att hitta på saker utan kanske hellre kände för att bara vara hemma när helgen kom.




Jag har bara 1,5 heltidsvecka kvar så nu är suget tillbaka, jag vill göra saker och hitta tillbaka till mitt riktiga liv. Jag vill kunna bestämma själv om det blir en dag på stranden, en promenad i skogen eller slapp i soffan. Jag vill göra saker på mina villkor och inte när någon säger åt mig att göra det. Jag vill ha frihet att bestämma över alla delar i mitt liv, vem vill inte det? Därför ska man vara ekonomiskt fri! Därför är ekonomisk frihet grymt!

25 kommentarer:

  1. Har jag nog egentligen inte. Alla vill väl vara "fria", det stora kruxet är psyket och hur man handskas med denna frihet. Jag är en sån som har svårt att bara ligga i hängmattan en hel dag. Vill gärna ha några projekt igång, med huset, med familjen t.ex. en resa osv. Detta blir ett problem helt klart då man som ekonomiskt fri inte har inkomst till mer än att "leva". Resor kostar också en massa pengar som inte finns när man är "fri".

    Vi behöver ca 15000 kr i månaden för att "gå runt" då är inga nöjen eller byggprojekt inräknade. Vill vi leva exakt samma liv som vi gör nu behövs ca 5000 kr mer i månaden på ett ungefär.

    Och dessutom, vi hatar verkligen svensk vinter, dvs månaderna okt-april för då finns det inte mycket att göra i sverige mer än att gå på spa och ligga inne och glo på tv. Antagligen kommer vi att försöka hitta en bostad där solen alltid skiner så man åtminstone kan vara ute och göra något kul. Snålgrisarna hatar nämligen snö och mörker och försöker jobba så mycket det bara går under denna period för det finns inte mycket mer att göra.

    SvaraRadera
  2. Bra poänger du tar upp! Att man är rastlös tror jag ändras lite, jag var själv likadan förut. Körde all in på olika projekt och alltid något på gång. Nu är jag mycket mer chill. Har du haft en längre period 6-12 månader helt ledig någon gång och känt efter?

    Min erfarenhet är att resor blir billigare när man har mer tid, man kan anpassa så mycket mer och behöver inte bo lika fint osv.

    Ja det är jobbigt :) själv älskar vi vintersporter, så båda sommar och vinter är grymma. Hösten däremot är sådär ;).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  3. Trots att jag haft en sjukt tung period med min sjukskrivning och just nu enbart jobbar 25% så måste jag säga att det varit toppen att precis som du säger kunna planera dagen.
    Att själv få bestämma vad man ska göra på morgonen och fokusera mer på sig själv än jobbet är fantastiskt.

    Det intressanta är att många av mina läsare verkar vara väldigt lojala sin arbetsplats. Skrev om det på min blogg (tror du redan sett det):

    http://www.kronantillmiljonen.se/livet-i-ovrigt/dar-forvanade-ni-mig-foretagslojalitet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronan!

      Ja precis, det är känslansom är svårslagen. Känslan att ha kontroll över sin tid typ.

      Jag läste det inlägget, väldigt intressant faktiskt! Speciellt resultatet.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. För övrigt trodde jag att det längst upp på vänster på brickan var någon konstig typ av ost men såg sedan att det var servetter...

    SvaraRadera
  5. Det du beskriver med en kaffe och frukost på balkongen, att få vakna i lugn och ro och planera dagen just där och då. Det är den bästa känslan i världen, jag är en A-människa som älskar att gå upp tidigt och ta vara på morgonstunden. Att skippa mobil och dator och bara vara för en stund, så vill jag helst starta alla dagar! Helst i solen också :)

    Tack för en fin blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur, jag håller med! Så vill jag också starta dagarna och görsöker göra det så ofta jag kan.

      Tack, tack för din kommentar!

      Radera
    2. Lite svårt att starta dagen på detta sätt om man har några busfrön i familjen ;)
      Mvh/XO

      Radera
    3. Så kan det säkert vara! :)

      Radera
  6. Jag älskar att arbeta men i framtiden vill jag bestämma när och om jag känner för det! 😊

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra plan, alltid skönare att ha valmöjligheter :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Precis som du skriver så har många av oss en emotionell koppling till sitt jobb som både får en att längta efter frihet och längta tillbaka efter ledigheter. Men jag håller också med om att frihet är grymt nice.

    För mig tror jag att skillnaden kommer bestå i att det inte längre är arbetsuppgifterna från jobbet som styr utan de vardagliga sysslorna hemma likt att ha middagen på bordet kl.18 och dyl. Sånt som man turas om att utföra när man jobbar utanför hemmet men som det kommer bli svårt att ducka när något annat inte längre upptar ens tid.

    Så jag svänger fram och tillbaka mellan total frihet, så när det nu går, och något slags work-light. Det är fortfarande ett par år kvar tills jag kommer att "behöva" ta beslutet men det är helt klart inte svart eller vit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja många har säkert en stark enentionell koppling till jobbet vilket är förståeligt. Jag hade det också tidigare mne skulle nog aldrig kunna få det på samma sätt igen efyer att ha få känna på friheten lite. Det är nog viktigt med starka intressen/sysslor utanför jobbet, lite som du är inne på.

      Det bästa kanske är att teSta gå ner på tid flr att sen hoppa av helt om man känner för det?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Fint att du uppskattar ledigheten, det är sällan jag känner ro för att bara sitta still. För mig slår det dessvärre över under ledigheten, och jag blir så rastlös så jag istället kan bli passiv. Jag skall försöka uppskatta ledigheten denna sommar, roligt att vi hittat till varandras bloggar. Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del tog det ganska lång tid att finna lugnet till att uppskatta det. Innan jobbade jga väldigt mycket och när jag sa upp mig på mitt jobb där jag jobbade väldigt mycket hade jag en period där jag var rätt passiv. Det tar tid att bygga en ny livstisl och är mna stressad utan att veta om det kan mna få en rastlös känsla i kroppen.

      Ja kul att vi hittat varandras bloggar! :)

      Radera
  9. Jag har bara två månader kvar tills jag ska ta tjänstledigt från jobbet. Ska bli riktigt skönt att kunna fokusera helhjärtat på sig själv och sina intressen. Tack för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt, grattis! :) skulle vara riktigt intressant att höra om dina känslor/tankar om det.

      Tack själv! :)

      Radera
  10. Jag har varit föräldraledig i 6 månader och jag stormtrivs! Ta dagen som den kommer! Det var jobbigt i början men nu är man van! Jag känner mer och mer att jag inte var skapt för 8-5 jobb och som tur är började jag invesetera under 2015. Dock är det säkert 10 år kvar tills jag kan ta klivet men tiden går snabbt! Det gäller att njuta i nuet fram tills dess!
    Hitta din blogg precis nu, ska bli kul att läsa och få inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erik!

      Vad kul att läsa att du har samma känsla och grattis till föräldraledigheten!

      Jag känner samma, jobb är inte mitt kall i livet så jag siktar mot friheten! Kul att du läset och kommenterar :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera