fredag 31 mars 2017

Bostaden, en investering eller ren konsumtion?

Ska man räkna in värdet av sin bostad i frihetskapitalet? När jag startade min första ekonomiblogg 2009 var det mycket diskussioner om att bostaden absolut inte skulle räknas som en tillgång eller investering, det var ren konsumtion det handlade om. Själv har jag däremot alltid haft motsatta åsikter. Att jag gav mig in i bostadsmarknaden i mitten på 2000-talet är det bästa ekonomiska beslut jag tagit. Visst jag var inte med under 90-talskrisen men av dom som klarade sig ur det, har jag inte hört någon säga att man inte ska äga sin bostad.


Jag kan hålla med om att bostaden inte är en ren investering så länge man bor i den men om man tänker lite annorlunda så har det under hela min tid som bostadsägare varit så här:

  • Att bo i bostadsrätt har alltid varit billigare än att hyra
  • Priserna har alltid gått upp i längden (det var en krusning på ytan 2009, men den gav oss rekordlåga räntor, tack för det!)
  • Du slipper hyreshöjningar i bostadsrätt. Hyror går alltid upp, räntor går upp och ner
  • Du är fri att göra (i princip) vad du vill med en bostadsrätt, så som att måla om, renovera badrummet etc.
  • Du har större möjlighet att påverka din boendemiljö och omgivning

Det här är bara några saker jag kommer på just nu, men det finns säkert fler fördelar med bostadsrätt. Men för att komma tillbaka till rubriken, hur kan bostaden påverka möjligheten till frihet? Jag tar min egen boendesituation som exempel. Jag bor nu i en tvåa på 56m2, köpt för 8 år sedan för 2 miljoner kronor. Om jag lägger lite marginal på räntan så betalar jag ungefär hälften mot vad liknade hyresrätter hyrs ut för i samma område. Visst det blir lite fel för i dagsläget går likadana lägenheter i mitt hus för runt 4 miljoner kronor. Så för att vara rättvis skall man väl räkna på det, men resultatet blir fortfarande att man tjänar på att köpa.

Min lägenhet har alltså ökat i värde med ungefär 2 miljoner på 8 år, med mäklararvode och reavinstskatt skulle jag fortfarande ha närmare 1,5 miljon i vinst vid en försäljning. Jag har alltså beräknat på dagens värdering fått 15.625kr/månad för att bo, om jag säljer nu dvs. Jag gör inte ens av med 15.000kr i månaden så det skulle täcka ett lyxliv för mig. Visst marknaden har varit extrem de senaste åren, men det sa man när jag köpte min första lägenhet 2005 också. I den lägenheten bodde jag faktiskt gratis på riktigt eftersom jag sålde den efter 1,5år, 50% dyrare än vad jag köpte den för.

Allt ovanstående är en viktig aspekt då det ger utrymme till ett väldigt bra sparande, även med en låg lön. Sparandet hamnar ju delvis i bostaden och delvis utanför genom att man har lägre boendekostnader i en bostadsrätt. Den andra delen är vid en ev. jobbexit och det är nu det blir intressant på riktigt. Säg att man säljer bostaden och flyttar till en billigare lägenhet i en mindre stad. helt plötsligt skulle kapitalet man kan frigöra räcka till både en kontantbetalning av boendet och de resterande pengarna skulle genom investering kunna täcka kostnaderna så att man bor helt gratis. Läs mer om hur jag räknat på det i det här inlägget om att sälja lägenheten och flytta till en mindre stad.

20 kommentarer:

  1. Vill man som vi bo i villa så finns det inte så många andra alternativ än att köpa. Vi ser det som en investering i livskvalite men sen att priset har gått upp enormt under alla år vi bott där är ju inte negativt. Fast det var inget vi räknade med när vi flyttade in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det. Själv bor jag i lägenhet men tror ändå jag trivs bättre i köpt än att hyra.

      Tack för kommentar!

      Radera
    2. Passa dig så du inte har att göra med en narcissist. Läs på:
      Varningstecken.nu och sök på narcissister. Finns många som blir nedbrutna av deras beteende tyvärr. Lycka till!
      /Skydda dig själv

      Radera
  2. Vi har inte med bostaden i vårat "frihetskapital". Vi måste bo någonstans och i valet mellan en hyresrätt och en villa/bostadsrätt är valet för mig enkelt. Det är lite som att välja att spara på ett bankkonto till 0 ränta eller att köpa en aktie. Priset på aktien kan gå ner, men är det en stabil aktie (läs. köp i ett stabilt bostadsområde) så går priserna historiskt nästan alltid upp, med undantag för några små dippar t.ex. runt 1993.

    Det kräver ju mer av dig som person att äga din fastighet, en hyresrätt bor du bara i och betalar hyran, resten sköter fastighetsägaren. Dock får du ju ingen som helst "avkastning" på dina pengar den dagen du flyttar samt att i våran stad har hyrorna stigit ruskigt mycket senaste åren, vilket i min mening gör det ännu mer fördelaktigt att äga sin bostad.

    Vi bor inte i hus primärt för att göra vinst, utan för att ha en frihet samt att det i längden är ekonomiskt fördelaktigt. Kanske gör vi en vist om vi säljer, eller också inte. Men en sak är säker, det hade inte fungerat att bo i skogen, utan en boendekostnad tror jag de allra flesta inte kan slippa undan.

    Så svaret är väl, det är i huvudsak ren konsumtion med möjlighet att göra vinst vid försäljning, men det är inte primära syftet med ägandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kommentar!

      Jag håller med dig fullt ut, fast jag räknar nog bostaden lite som en investering som kan utnyttjas om man flyttar till billigare boende. Jag tycker att inte att bostadsrätt kräver något av mig som person alls nästan. Jag har fixat ett par smågrejer under åren jag haft bostadsrätt, förutom medvetna renoveringar för att höja standarden.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  3. Glömde att skriva det, du nämner att din lägenhet har ökat i värde med 2 miljoner på 8 år, man får ju bara gratulera men det låter helt galet om du frågar mig, rena rama Twilight Zone...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite galet, men det stämmer. Jag köpte för 2.100.000kr och de senaste likadana som sålts har gått för 3.700.000-4.300.000kr. Då är det från renoveringsobjekt till nyrenoverad med bästa läge. Min är inte nyrenoverad men hyffsat bra skick och hyffsat bra läge.

      Självklart kan detta vända snabbt, sånt vet man aldrig.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. man köper ju ett hus och kanske en lägenhet för att möjligtvis bo där livslångt eller tills man blivit pensionär och inte har hälsan att bo kvar där, själv bor jag i en liten småort och amorterar av 4000 i månaden på mitt radhus och är i princip skuldfri när jag går i pension och den dag jag säljer huset, den dagen är det bara att casha in, bo i hyreslägenhet i hela sitt liv har man inget för, är oekonomiskt så in i bomben, man betalar för snöskottning gräsklippning och eventuellt vitvaror som går sönder men till vilket pris, man har ingenting den dag man går i pension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med fullt ut! Det många inte tänker på är att den som hyr ut måste tjäna pengar, annars skulle dom inte göra det. Det är en kostnad hyresgästen betalar och hyran stiger varje år.

      Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  5. Enda sättet att kunna räkna bostaden som ren konsumtion är att bo i en wellpappkoja. Eller, om man vänder på det, ifall inte en bostad ska räknas som en investering, vad kan då räknas som det?

    SvaraRadera
  6. Bra kommentar, håller med 100%! Många verkar envisas om att bostaden enbart är ren konsumtion, det kan man läsa om bla i det här inlägget från cornucopia:

    http://cornucopia.cornubot.se/2010/06/bostaden-ar-en-kostnad-inte-en.html?m=1

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var en förvirrad text på en nivå jag inte hade väntat mig av Wilderäng. Han räknar med 5 % i årlig prisstegring på villor (ej inkluderat återkommande bostadsbubblor", om jag förstår honom rätt). Så dåligt utveckling lär det inte ens vara i den relativa landsbygd där han själv bor. Dessutom gör han en extremt dålig förhandling med mäklaren om han tänkt betala över en kvarts miljon i mäklararvode. Ska man använda sig av siffror är det oärligt att vrida dem lite hursomhelst för att visa sin poäng. Jag är förvånad över att han inte räknar med att villan brinner ner och att man inte har någon hemförsäkring. Det vore ju det ultimata "beviset" för att bostäder är en kostnad.

      Radera
    2. Jag håller med. Jag har i minnet att han flera gånger skrivit liknande inlägg, med som du säger helt oärliga/lögnaktiga uträkningar. Kan det ha att göra med om att han tjatat om bubblan i all evighet och hittils inte fått rätt? Någon gång kommer han väl få rätt men raset kommer väl inte ens gå i närheten av vad priserna var 2009 tex.

      Han gör rätt många fel i sina betäkningar, tex så tar han inte hänsyn till att man faktiskt bor i bostaden :). Jag tror bloggen Rika tillsammans skrivit liknande åsikter/inlägg.

      Radera
    3. Jag följer inte Cornuccopia, men är förvånad om han brukar vinkla på detta sätt. Människor jag har respekt för har respekt för honom.

      Ja, "Rika tillsammans" verkar i alla fall hata bostadsrätter djupt och innerligt.

      Radera
  7. Jag följer inte heller cornucopia men läste en del av hans inlägg tidigare runt 2009-2010 och kommer ihåg att jag inte riktigt höll med. Han har en stor skara som delar hans åsikter dock.

    Rika tillsammans är rolig, ja hatet mot bostadsrätter verkar inrotat av någon anledning. Villa är tydligen ok att köpa, men eftersom han dissat att köpa egen bostad under så lång tid nu så måste han väl säga att han ser sin villa som konsumtion. Han gör många märkliga inlägg som motsäger sig själva. I något inlägg skrev han att man skulle låna typ en miljon och investera, att man är osmart om man inte lånar till invsteringar, men att låna till en bostad är konsumtion? :) Jag följer inte rika tillsammans men tycker det är kul att läsa något inlägg någon gång i halvåret. Jag ska se om jag hittar inlägget.

    SvaraRadera
  8. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i förhållande till Anderson i flera år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville att han tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften, men han vägrade. Jag förklarade mitt problem med min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en spell caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på spell, hade jag inget annat val än att prova det, jag postas passet caster, och han berättade det var inga problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löftet att någon jag känner som har en relation problem, skulle jag vara till hjälp för sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpte mig med min egen problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan du maila honom om du behöver hans hjälp i din relation eller annan.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindnings Stava.
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare Lover
    8.) som du vill ska främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill att tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en varaktig lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Hahaha! Kul läsning. Älskar kommentaren från Micke Sparo och kan bara hålla med!

    Jag tror att i vissa fall ät hatet mot bostadsrätter ett resultat av att man är avundsjuk när man ser hur folk som äger sin bostadsrätt tjänar pengar samtidigt som man själv måste kränga överprisade utbildningar och afrikanska träd för att försörja sig ;) .

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  10. Jag kommer troligen aldrig köpa ett hus eller bostadsrätt om jag inte är absolut tvungen. Varje fall inte till de priser som nu råder. För mig är en hyresrätt mer frihet och ett skydd mot en katastrofalt ekonomisk händelse.

    Vad menar jag med det? Jo, köpa bostäder innebär för de allra flesta lån. Lån som innebär att bostaden faktiskt inte är ens egen, utan bankens. Jag ser mig inte som fri i den situationen. Lånen är ofta väldigt stora och kan, ifall något oförutsett händer, sätta en i en rejält dålig situation ekonomiskt sätt.

    Om jag behöver flytta pga byte av jobb eller skilsmässa eller något annat och marknaden är sämre än vid köp kan jag tvingas sälja till en förlust. Eftersom det ofta rör sig om stora lån riskerar också förlusten bli stor.

    Boendet kan ses som en investering, men för mig är det för många faktorer som talar för att den är för riskfylld. Det är för mig och jag tänker endast på mig. Ytterst få tycker att en hyresrätt är frihet och kan inte förstå mitt argument. Får höra ofta när ämnet kommer på tal att jag "lämnar pengar på bordet". Så ser inte jag på saken. Min åsikt är att man inte ska vara svart och vit i sitt tänkande. Jag kan se positiva sidor i att äga också. Jag är inte hardcore "aldrig äga" för alla, men det är rätt för mig.

    SvaraRadera