onsdag 15 mars 2017

Bli miljonär med låg lön

Jag tänkte att det var dags att bryta myten att man inte kan bli miljonär med en låg lön. Själv har jag ingen eftergymnasial utbildning, jag gick faktiskt inte ens ut gymnasiet Jag hade inte förutsättningarna för det, mitt fokus var att kunna flytta till en egen lägenhet, därför kände jag att ett jobb var en nödvändighet.  Min uppväxt var väl inte direkt den stereotypa idyllen, även om jag har många bra minnen från min yngre barndom så skulle den senare utmanas av alkoholproblem, bråk och separationer i familjen.. Om det inte varit för träningen som jag kunde lägga 100 procent av mitt fokus på vet jag inte vart jag hade varit idag.

Jag hoppade av gymnasiet och började jobba som diskare. Lönen jag hade var 60kr i timmen men jag klarade mig, jag såg en möjlighet att komma vidare i livet. Jag jobbade på och älskade faktiskt mitt jobb, efter ett par år hade jag avancerat till köksbiträde och fått upp lönen till 80kr/timme. Jag kunde även få hoppa in på helgerna vilket gjorde att jag ibland lyckades spara lite pengar. Jag hade alltid haft ett mål om att någon gång kunna köpa en egen bostadsrätt. Då jag sett hur bostadsmarknaden utvecklats i takt med bostadsbristen var jag övertygad om att kunde jag bara fixa pengar så skulle det vara mitt livs affär.




Efter att restaurangen jag jobbat på blivit uppköpt (sist in, först ut gällde vid varsel) hankade jag mig fram på en rad olika jobb och kombinerade extrajobb. Jag jobbade på allt från nattklubbar till gym. Jag lyckades uppnå flera mål men insåg att jag var tvungen att tjäna mer pengar om jag skulle ha någon möjlighet att köpa en lägenhet. En dag kom jag på vad jag skulle jobba med, jag skulle jobba inom bygg. Ingen utbildning krävdes och lönen var förhållandevis bra eftersom det är ett jobb som sliter på kroppen. Av en slump träffade jag på en gammal vän på ett nattjobb jag jobbade på. Han sa att han var med och startade ett byggföretag och undrade om jag eventuellt var intresserad av att jobba hos dom. Några månader senare jobbade i byggbranschen.




Jag gick in på en lön på 100kr/timme och i början fanns det inte tillräckligt med jobb för heltid så månadslönen var runt 9-12.000kr. Jag hade dock bestämt att nu jävlar ska jag tjäna pengar så jag jobbade hårt och ställde upp så fort dom ringde. Snabbt var timmarna fler och lönen gick till 130kr/timme vidare till 150kr/timme och jag kunde få ut 20-25.000kr/månad. Jag hade siktet inställt på en lägenhet och sparade ungefär hälften av lönen plus att jag ibland sparade en hel lön då jag hade kvar från månaden innan. Efter ett tag dök möjligheten upp, en etta, renoveringspotential, jag köpte den!






Jag jobbade dag, natt och helger under denna period. 07.00-17.00-18.00 eller senare, jag tog alla timmar jag fick. De värsta dagarna kom jag hem kl. 1 på natten för att ta tåget till jobbet kl. 05.30 på morgonen igen. Det hände flera gånger att jag somnade med mina smutsiga arbetskläder direkt på sängen för att vakna påklädd och springa till tåget utan frukost. All ledig fritid lade jag på att renovera lägenheten och försökte få in lite träningspass där i mellan. Jag var ung och hade energi så det kändes ok just då. När jag senare sålde lägenheten hade jag för första gången en ordentlig summa på kontot, runt 400.000kr. 1,5 år tidigare var kontot på noll kronor. Mycket har hänt sedan dess men jag har väl sparat runt halva lönen hyffsat kontinuerligt.




Ok, men vad ville jag ha sagt med det här? Det är absolut inget skrytinlägg för att visa hur duktig jag har varit. Det är mer bara för att visa att trots att man kanske inte har optimala förutsättningar och från början är lite dömd att misslyckas så handlar det i slutändan om dig själv. Alla har sina olika svårigheter i livet och pengar är inte allt men med hårt arbete så kommer resultat. Tack vare att jag jobbade hårt och inte gav upp så har jag idag en ekonomisk trygghet som kan ge mig ekonomisk frihet. Man behöver inte vara välutbildad med hög lön för att spara ihop en miljon eller mer. Man kan bli miljonär med låg lön.

31 kommentarer:

  1. Du har såklart helt rätt i att det går att bli miljonär på en låg lön. Det tar bara lite längre tid. Jag minns en mening som min farsa så till mig 1000 gånger under min uppväxt: 'det är inte stora inkomster som gör dig rik. Det är små utgifter'

    Då förstod jag inte hur rätt han hade. Det gör jag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, självklart tar det lite längre tid, men man kan ockdå jobba extra etc. under en period för att kicka igång det. Smart farsa! Det stämmer till 100%, det har jag också förstått nu! :)

      Tack för kommentaren!

      Radera
  2. Jag tycker inte det ska ses som skryt när man lyckas göra något. Som många inte skulle klara av! Inspirerande inlägg! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag ville inte att nån skulle misstolka det bara :). Ibland måste man hitta alternativa vägar, alla kan inte gå samma väg alla gånger.

      Tack investeralitemera!

      Radera
  3. Riktigt grymt jobbat! Härligt när personer som jobbar hårt når framgång. Du är en bra förebild att ha för många. Själv är jag doktorand, så lönen är lite lägre än dina hästår. Får ut ca 19k och lägger 9 till 10k i sparande. Inte fy skam det heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns skönt när allt slit betalar sig.

      Riktigt bra jobbat, med så stort sparande kan det inte gå annat än bra! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Med målmedvetenhet (och envishet) kommer man långt. Tänk om du idag skulle träffa ditt 17-åriga jag och berätta vad den målmedvetenheten skulle leda till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kånns som det meata är möjligt om man är villig att ge det tid och ligger i och jobbar för det.

      Tack för kommemtar!

      Radera
  5. Bra jobbat. Känner igen mig i din story. Pluggade själv heltid och jobbade mer än hemtid som säljare när jag köpte min första lägenhet. Var ledig varannan söndag från jobbet. Vill man så går det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och snyggt jobbat själv! Även om det kan kännas tungt just då så blir mna belönad senare. Precis, viljan är viktigare ön allt!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Inspirerande inlägg och torde vara ett föredöme för många.

    SvaraRadera
  7. Ett mycket inspirerande inlägg som jag tror många svenska, både nya och befintliga, skulle må bra av att få hör, när det gnälls över s.k. "skitjobb" och "jag vill inte" och "orkar inte". Tyvärr gör regeringarna inte speciellt mycket för att få ut soffpotatisarna. Ditt inlägg hade varit en utmärkt morot för "the swedish way", kanske förknippat med gammaldags dygdetik.

    Är nu i Asien och här är mentaliteten till stor del annorlunda. Här kommer inga gratispengar i brevlådan utan här måste du jobba om du ska ha mat för dagen, och snyltare betackar man sig för, det är viljan att jobba som uppmuntras, inget omhändertagande och "tycka synd om"-mentalitet som plågar Sverige och leder många människor in i passivitet. Här ser man grannens Audi och tänker "en sån ska jag också ha", utan avundsjuka i blicken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snålgrisen: Tack! :) Du tar upp bra poänger och intressant hur det kan skilja mellan olika kulturer och länder. Vi har trots allt stora möjligheter i Sverige men många verkar ha svårt att se dom och kanske inte kollar åt alla håll.

      Tack för en bra kommentar!

      Radera
  8. Roligt att läsa att man inte är ensam lågutbildad i sparkyrkan.
    Har gjort ungefär samma resa, eller håller på.
    Är ju inte riktigt miljonär, om man inte räknar in bostaden.
    Men tids nog är det nog sjusiffrigt ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, kul att höra! :) ska kolla in din blogg!

      Radera
  9. Tack för ett fantastiskt blogginlägg!
    som de flesta redan har sagt så är det otroligt inspirerande och motiverande.

    Man kan vända på det också, apropå soffpotatisarna. Framför allt ungdomar som låter föräldrarna bekosta deras dyra vanor (senaste tekniken, märkeskläder och instagramvänliga lyxmåltider). Jag är SÅ nyfiken på hur de ska klara att upprätthålla den livsstilen sedan, när de flyttar hemifrån...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Snålcoachen, kul att du gillade det! :)

      Jag håller med om många av dagens ungdomar, det blir intressant att se :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Jag tycker om bloggare som vågar vara lite mer personliga och i detta inlägget har du verkligen utlämnat dig själv på ett djärvt sätt, all heder åt dig!
    Visst kan alla lyckas även med liten inkomst kombinerat med små utgifter och att vara envist långsiktig.

    // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det uppskattas! Tack för de fina orden.

      Ja viljan har betydelse, helt klart. Tack för kommentaren!

      Radera
    2. Kul att det uppskattas! Tack för de fina orden.

      Ja viljan har betydelse, helt klart. Tack för kommentaren!

      Radera
  11. Inspirerande! Bra jobbat och tack för att du delar med dig av din resa.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack egon, kul att det uppskattas!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Tack egon, kul att det uppskattas!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Började med aktier för cirka 6 år sedan, hade nyligen flyttat hemifrån och fick jobb på ett lager med drygt 19-20k i lön efter skatt.
    Började meden hyresrätt, toksparade och investerade på börsen sen drygt 3 år senare hade jag fått ihop en halv miljon kr, lägligt fick jag börja en ny tjänst vilket var ett nattjobb och tjänade cirka 29-30k efter skatt.
    Då sålde jag halva portföljen och investerade i en bostadsrätt centralt i min stad som gick för 1,100,000. detta var feb 2014
    Idag 3 år senare så går lägenheterna för mellan 1,7-1,9 och har en aktieporfölj på 950k.
    Som du säger det är fullt möjligt att bli miljonär i sverige, alla svenskar kan bli mijlonärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt inspirerande att läsa, grymt bra jobbat! Om man bara bestömmer sig och jobbar håry så brukar det lösa sig på något sätt. Riktigt bra lön förresten!

      Tack för en grym kommentar!

      Radera
  13. Livet har ibland en tendens att bli en enda lång självuppfyllande profetia. Vi matas av en kultur som tydligt sätter oss i olika fack. Hur många får höra under skolåren att vi ska bli företagare eller entreprenörer? Nej tyvärr är skolan och samhället ibland bättre på att cementera den självbild människor har på sig själva. Jag har känt många typer av människor som tyvärr odlar den stereotypa bild deras omgivning gett dem. Det är svårt att ta sig ur den. En av de största fällorna och faktorerna till att alla inte blir miljonärer kan vara den att de inte anser sig värda det. I stället går de igenom livet och blir det som alla andra förväntat sig - vilket sällan är miljonär...

    Tack för ett vackert och tänkvärt inlägg. Det borde nå utanför bloggosfären. Ut i förorterna! Ut i skolorna! Ut till varje småbarnsfamilj! Livet är vad DU gör det till. Sätt ett mål och gör vad du behöver för att nå det. Oavsett vad många andra tycker eller säger. Ingen har mer rätt till framgång och lycka än någon annan.

    Med vänlig hälsning,

    Atlas Investo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Atlas Investo!

      Du har nog rätt att många inte anser sig värda det, eller att många är rädda för vad andra ska tycka. Om alla bara skulle blunda och känna efter vad de verkligen vill och sen öppna ögonen och göra det så skulle vi säkert se fler lyckliga människor i världen.

      Tack för fina ord!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  14. Jättebra inlägg!

    Känner igen mig också i detta. Känns som många har höga utbildningar, feta löner, civilekonomer som vill bli eller är FIRE men jag hade inte det.

    Mitt enda mål var också någonstans att bo. Kunna köpa en egen lägenhet efter åratal av 2:dra hands flyttande.

    Köpte den billigaste lägenheten jag hittade. Sen gjorde bostadskarriären. Lustiga var att jag inte ens fattade det då. Målet var någonstans att bo,överleva, inte tjäna pengar.

    Självklart ser man ju nu i efterhand att detta gjort sitt. Har inte behövt börja från noll.

    Detta med ekonomisk frihet kom jag bara på för ett par år sen, nu är man helt taggad... kanske besatt, haha..

    Ingen fet utbildning, ingen multum lön, inga arv, men det är bara och köra =)



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,


      Tack ska du ha! :) Jag håller med i allt och bra tankar. Kör man bara på så går det! :)


      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera