onsdag 9 november 2016

Utdelning från mina preferensaktier

Idag kom det in utdelning från några av mina preferensaktier. Totalt fick jag 1070kr från Akelius-, Alm- och Oscar pref.

Många har olika åsikter när det gäller preferensaktier och jag kan förstå både de som är för och emot. Själv har jag knappt 10% av min porfölj investerad i preffar. Förljande har jag investerat i:

Akelius Pref
Alm Pref
Oscar Pref
Oscar Pref b
SAS Pref

Fördelar - Det jag gillar är den ofta höga och förutsägbara direktavkastningen. Jag gillar även att de delar ut kvartalsvis vilket gör att jag kan återinvestera utdelningen i ett jämt flöde.

Risker - De flesta preferensaktier ges ut av fastighetsbolag som investerar tungt i fastigheter. De kan ses som ett lån de tar till en hög ränta. Självklart investerar de med en risk, annars skulle de ta billigare lån. När styrräntorna förr eller senare höjs bör man räkna med lägre kurser. Vi vill ju ha betalt för vår risk och kan vi få en högre riskfri ränta blir kravet på preffarnas direktavkastning högre.

I nuläget ligger jag upp runt 12% i totalavkastning på mina preffar. Jag började köpa in dom för ca ett år sedan. Av totalavkastningen står utdelningen för 8%.

Har ni några preferensaktier i portföljen?

10 kommentarer:

  1. Alm? Är du helt säker på att du fick utdelning igår från dom ;)

    SvaraRadera
  2. Haha sorry, vaket där! :) SAS preffen var det, 150kr för att vara exakt! ;)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  3. Hur säker är Sas preffen nu när set gäller utdelningar? Bolaget verka ju gå lite si sådär verka de som. Bra blogg för övrigt :)

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag ser inte Sas preffen som varken säker eller osäker, dvs jag är väl medveten om risken. Jag har ca 4% av min preferensportfölj och ca: 0,4% av min totala portfölj i sas. Jag skulle mao inte köpa så stor del i sas pref.

      Jag har funderat på att sälja den nu när den närmar sig inlösen och skulle inte köpa nya i dagsläget.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Det är alltså preferensaktien jag pratar om, vanliga aktien skulle jag inte köpa alls.

      Radera
    3. Sälja nu är väl dumt när sen har sjunkit ner runt 20kr på vad den brukar ligga. Vad har du för gav på den? Den ligger idag på ca 530 tro du inte den kommer dyka upp igen på ca 550kr? Är små sugen på att köpa mina första preff

      Mvh Marcus

      Radera
    4. Den kommer ju troligtvis lösas in under 2018 för 525kr, men du har rätt i att man i princip lika gärna kan behålla. Det sätter ju dock ett visst tak på uppsidan. Jag är mer ute efter att ersätta med en mer långsiktig pref.

      Mitt gav ligger på 500kr.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    5. Men köper du på 530kr nu och de löser in den i feb 2018 så får du ju ändå 8,5% avkastning, vilket är helt ok. Så länge inget oförutsätt händer förstås.

      En del av nedgången de senaste dagarna ligger ju i utdelningen på 12,5kr som avskiljts.

      Radera
    6. Ja precis. Vad har du för tankar att byta Sas preffen till då? Har kollat lite på Volati preff ser med bra ut ca 7% i direktavkasstning 10kr i utdelning per kvartal

      Radera
    7. Om jag säljer så fyller jag nog på i någon av de andra jag har. Det kan vara bra att sprida ut på flera preffar känner jag iaf, för att minska risken. Jag har inte kollat volati så noga faktisk, men det ser ok ut. Det är viktigt att man själv känner sig trygg med risken.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera