måndag 21 november 2016

Minimalisera livet

Det senaste året har jag börjat rensa ur hemma. Försöka slänga/sälja/skänka bort saker som jag inte behöver eller använder. Trots att jag har plats så känns det på något sätt som en stress att ha massa prylar runt omkring sig. Jag har fortfarande alldeles för mycket saker men känner att jag är på rätt väg.




Tidigare har jag ibland köpt saker på rea som jag vet att jag kommer behöva framöver. Det senaste året har jag dock börjat tänka om, då jag märker att man ofta inte förbrukar saker i den takt man tror. Jag tror även på att "en av varje" räcker. Målet är alltså att rensa ur och inte köpa nytt förrän något går sönder, eller tar slut. Trots allt så binder man ju likviditet som kan investeras istället. Sen kan man ta utdelningarna och köpa det som behövs, även om det inte finns på rea.




Ett vanligt tips jag läser när det gäller minimalisering är att göra sig av med sådant du inte använt på ett år. Det låter helt klockrent, men är svårt när man väl ska göra det. Målet är dock, nu när jag kommit en bit på vägen att börja jobba på det rådet. 


Jag tror att ett minimalistiskt liv leder till ett liv i frihet. Man frigör tid och tar bort stress. Jag vill ta mig vidare och rensa mer, men känner att jag skulle behöva någon bra bok, tips.. Vadsomhelst som gör det enklare att göra sig av med saker. I andras ögon har jag nog inte så mke prylar men jag börjar uppskatta enkelheten mer och mer och tror att "less is more".

Har ni några bra tips på att minimalisera livet? Kanske nåt bra boktips?

8 kommentarer:

  1. Flytta ett par gånger är oslagbart om du vill upptäcka vad du verkligen behöver och kan undvara. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! :) Har flyttat ett par gånger men måste bli bättre på att inte ta med mig så mycket vidare ;).

      Radera
  2. rensa är superbra! Läs boken Rensa i röran med feng shui av Karen Kingston! Den har förändrat mångas liv!!
    Även boken Lev mer med mindre av Gisela Lindhe är bra. lycka till med fortsatt rensande!
    Emma
    Kolla in bloggen Minimalisterna så får du kanske utrensningstips. Finns flera utländska bloggar också... the minimalistisk, becoming minimalist m fl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för jättebra tips!

      Jag ska kolla in böckerna och kanske blir det en beställning. Blir till att kolla det och läsa bloggarna du nämnde i helgen! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. När jag rensar brukar jag tänka att jag ska flytta, vad hade fått följa med i en flytt?
    /Ekonomitankar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara ett bra tips som även utlandsutdelaren nämnde! Ske definitivt tänka så när jag rensar så kanske det blir lättare.

      Tack för tipset!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hej igen,
    Lev enklare heter Gisela Lindhes bok, skrev fel i förra inlägget!
    Bloggtips: the minimalists, miss minimalist, be more with less. Alltid hittar du nåt som passar dig , :)
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hade lite svårt att hitta boken, men det förklarar saken :). Ska läsa igenom, tack för tipsen!

      Radera