tisdag 29 november 2016

Backup plan vid tidig pension

Jag vet att flera precis som jag själv, har en plan att gå i tidig pension, sluta jobba och bara göra det man tycker är kul. Jag vet också att min plan är ganska extrem, jag ser mig fri vid passiva inkomster på 6700kr/månad och helt fri (inkl. fritidsintressen och resor) vid 9200kr/månad. Många har betydligt högre krav på passiv inkomst än så, men det var inte det jag tänkte ta upp nu.

Det jag tänkte ta upp är vilken plan man har om något skiter sig. Helt enkelt, vilka outs har man om en utdelning skulle bli inställd eller liknande.  Det diskuteras ofta att man bör ha en marginal, men inte lika ofta hur man kan lägga upp en backup plan för den tidiga pensionen. Med en bra plan kanske man kan skippa flera extra års arbetande. Vilken risk är egentligen störst, att något händer så man inte klarar sig ekonomiskt eller att man missar flera år av sitt liv för att man jobbar för länge?

För att gå igenom de första outs som dyker upp i huvudet, så kan jag:

- Frysa resor, hobbys och klädinköp, besparing 2500kr/månad

- Inte åka bil, besparing 500-700kr/månad

- Få ner matinköp till 1000kr/månad, besparing 500kr/månad

- Säga upp mobilabbonemang, besparing 250kr/månad

- Sälja bil och göra mig av med parkeringsplats, besparing 400kr/månad

Jag skulle alltså om jag ville kunna konma ner i fasta kostnader på 4850kr/månad. Detta genom att bara säga upp några abbonemang och genomföra lite ändringar. Självklart är inte det något jag skulle vilja göra, men det är en fullt möjlig och inte speciellt komplicerad backup plan. Jag tar nu inte ens upp att sälja lägenheten eller möjligheten till extrajobb.

*inlägget är skrivet hastigt så jag reserverar mig för eventuella felräkningar. Men jag tror allt stämmer rätt bra.

Vilka är era outs om någonting skiter sig efter tidig pension?

Läs även:
Boom! Depån över 1,2 miljoner
Avkastning i år
Leva på 7000 i månaden
Halva vägen avklarad, gratis boende föralltid!
Om 4 år behöver jag aldrig jobba mer!

5 kommentarer:

  1. Härliga tankar. Minns när jag inte hade familj och hyrde en vindsvåning för 900kr i månaden och då ingick elen! Tack vare att jag bodde där i 4 år hade jag möjlighet att investera mera men var ändå nöjd hur jag bodde. Att leva simpelt utan onödigt stort boende var toppen. Är inte lyckligare att idag att leva på 80m2 även om det är en fin lägenhet. Men är man flera i familjen krävs mer plats. Som du säger kan man alltid dra ner på saker och jag tror inte det behöver påverka livskvaliteten alldeles för mycket. Kläder kan man slita på rejält länge. Mobil abonnemang kan man nästan få gratis, skippa all utemat är inga problem om man gör det till en vana att göra matlådor, sälja bilen kan man ju också göra när man inte behöver ta sig till jobbet längre. Hälsan skulle nog också bli bättre då det blir mer motion av att cykla och promenera än att åka bil. Tror du att du kommer känna dig bekväm att skippa jobbet när du har runt 80 000kr i passiv inkomst per år eller kommer du hellre jobba vidare mot din övre gräns på 9200kr per månad? Risken finns ju att du plötsligt skaffar hund eller barn som gör att passiva inkomsten behöver höjas. Har själv märkt att det inte blir helt som man planerat alltid :-) Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. 900kr/mån låter som en dröm! :) får man fråga om du bor i stor-, medel- eller småstad? Skulle vara intressant att veta hur boendekostnader skiljer.

      Ja precis! Bilen är ju något man skulle kunna skippa när man är fri. Däremot änvänder jag den på fritiden för att ta mig till olika ställen, så skulle nog ha svårt att vara utan dessvärre.

      Mitt första delmål och minimikrav täcker ju endast levnadskostnader runt 80kkr/år. Jag vill ju kunna göra grejer också så troligtvis kör jag på till jag nått mitt andra mål. Ett alternativ är att jag går ner på 15-25% jobb när jag uppnåt mål 1.

      Ja allt kan hånda men än så länge håller planen ;).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Bor i en mindre tätort på drygt 20 000 invånare :) Mindre än 20 mil till Sthlm. Det var en specialanpassad hyra då föreningen inte hade något vinstintresse. Tror hyran där ligger på ca 1100kr nu men är billigt för att vara en hyresrätt. Betalar nu 3785kr månaden för en trea på 80m2. Billigt det också men är en bostadsrätt. På Booli är lägenheten värderad till 538 000kr. Men dom har sålt samma typer av boenden för 400 000-650 000 kr. Inte säker vad vi skulle få för lägenheten men vi har renoverat hela lägenheten så den är i fint skick. Vad betalade du för ditt boende? Samma här när det gäller bil. Är alltid bra att ha. Ja du får fundera hur du ska göra så småningom :) Mvh Slimis

      Radera
  2. Jag tänker mig att ha 5 "årslöner" på sparkonto och resten maximalt exponerat för avkastning. Vid svåra börsår behöver man inte ta ut x% (SWR) från börsen till sparkontot, utan låta det stå och temporärt minska sparkontot till 4-3-2 årslöner innan börsen återhämtat sig. Det kan jämna ut svängningarna vad gäller uttag till konsumtion, däremot minskar ju ett sånt upplägg ens maximala avkastning.

    Hur går tankarna kring en sådan strategi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en plan som kan passa om man är väldigt försiktig. Man måste ju avgöra själv vilken risk man är beredd att ta. Jag själv kommer nog inte att ha någon som form av buffert. Kanske kommer jag ha motsvarande likvider för att klara mig 4 månader utan nöjen, dvs. knappt 30.000kr. Om jag skulle ha 5 "årslöner" (alltså vad jag vill ha ut per år) så skulle det motsvara ungefär 600.000kr. För mig känns det som jag skulle ha väldigt svårt att sitta på så mycket likvider eftersom jag räknar på runt 8-10% avkastning per år över tid. Det skulle innebära att jag "förlorar" 48-60.000kr per år och får ut ca: 24.000kr mindre i utdelning varje år.

      Min plan är att leva på utdelningarna. Jag kommer därför inte att sälja av något för att ha och leva på. SWR blir därför lite fel. Även om jag räknar på 4% då min snitt Yoc ligger strax över det så kommer jag förhopningsvis inte behöva sälja i nedgång.

      Troligtvis kommer jag även vid "pension" ha en liten del preffar som inte reagerar lika kraftigt vid svängningar. Dessa kan ju frigöra likvider på ett enklare sätt.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera